Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Bij e-handel faalt 40 procent van projecten

04 oktober 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Elektronische commercie leidt vaak tot fiasco’s. In Nederland mislukt ongeveer 40 procent van de projecten op dit gebied, zo geven betrokkenen toe. Uiteindelijk is niet opgeleverd wat was afgesproken. Mislukking is vaak het gevolg van een te geringe betrokkenheid van het management. Veel bedrijven hebben moeite met innoveren.

Zo luidt de hoofdconclusie uit een onderzoek dat vandaag tijdens het Direct Marketing Congres te Maastricht is gepresenteerd. In opdracht van de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing (Dmsa) onderzocht Ben Tiggelaar implementatieproblemen bij e-commercie.
Bedrijven met een omvang van vijfhonderd tot duizend medewerkers scoren beter dan de rest. Succes is sterk afhankelijk van de vraag hoe de diverse betrokken partijen met elkaar samenwerken. Ook belangrijk is dat mensen die ertoe doen de beslissingen nemen. De top van de onderneming moet erachter staan. Daarnaast is goede communicatie met medewerkers op wie het e-commercie-project betrekking heeft van belang. Verder moet er eenstemmigheid bestaan over wat er dient te gebeuren.
Het is niet verstandig zelf de infrastructuur in te richten. Dit geldt bijvoorbeeld voor het beheer van de webserver. Tiggelaar: "Hoe meer je zelf doet, des te groter de kans op problemen." Uitbesteden is het devies.
Aan e-commercie zit een aantal nieuwe aspecten die de kans op een fiasco groot maken. Een multidisciplinaire aanpak bijvoorbeeld is cruciaal. Nieuwe vormen van interne en externe samenwerking zijn nodig. Aan de kwaliteit van samenwerking worden hoge eisen gesteld. Verder heeft e-commercie veel impact op de organisatie. Bovendien verandert de techniek snel.
Tiggelaar concludeert dat in veel organisaties de innovatieprocessen niet op orde zijn. Procedurele fouten in de ontwikkel- en de implementatiefase leiden tot inhoudelijke problemen in de gebruiksfase. E-commercie moet beginnen met een definitie van het innovatieproces. Daarnaast is een sterke betrokkenheid nodig. Ook in de ontwikkelfase is projectmatig werken essentieel, zo stelt de onderzoeker.
De uitkomsten van dit onderzoek komen sterk overeen met soortgelijke studies in het buitenland. Ook Gartner concludeerde onlangs dat veel projecten mislukken.

Meer over

E-commerce

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs