Volgend jaar is het in Nederland mogelijk Internet via de televisie te ontvangen. Dit zegt Iain Osborne, mede-oprichter van Internet-aanbieder Chello Broadband. Deze aanbieder van breedbandige Internet-diensten introduceert in 2000 opzetkastjes voor web-tv. De gebruikers in Amsterdam komen het eerst aan de beurt.
Osborne geeft aan dat de televisie zoals wij die nu kennen door deze nieuwe dienstverlening verdwijnt. Het apparaat biedt niet alleen meer de dagelijkse programma’s, maar ook mogelijkheden om over Internet te surfen, elektronische post te sturen en inkopen te doen. "Dit concept is zeer democratisch, want bijna iedereen heeft een televisie", aldus Osborne.
Chello biedt momenteel over de kabel snelle Internet-diensten aan in Amsterdam en Brabant en buiten Nederland in Frankrijk, Noorwegen, België, Oostenrijk en Zweden. Het bedrijf heeft in Nederland ongeveer twintigduizend klanten. Via Chello’s website kunnen gebruikers het laatste nieuws volgen, spelletjes spelen en videoclips bekijken. De aanbieder is een dochteronderneming van het Amsterdamse kabelbedrijf United Pan-Europe Communications (UPC). Naar verluidt brengt UPC Chello in het eerste kwartaal van 2000 naar de beurs.
De laatste maanden kwam het moederbedrijf UPC regelmatig negatief in het nieuws. Ook de dienstverlening van Chello zelf kreeg stevige kritiek. "Er zijn inderdaad klachten binnengekomen", erkent Osborne. "Wij hadden problemen met de capaciteit. De technologie is vrij nieuw en wij hebben nu het netwerk verbeterd, waarbij de capaciteit is vergroot. Belangrijk hiervoor is de aanleg van het Europese IP-netwerk Aorta."
Uit een recent onderzoek van Vecai, organisatie voor kabelbedrijven, blijkt dat 74 procent van de gebruikers tevreden is over Internet-diensten via de kabel. In maart was dit nog 63 procent. Als grootste voordelen van deze infrastructuur noemen zij de snelheid van de verbindingen en het ontbreken van telefoonkosten.