Na Lycos is Altavista de tweede internationale zoekmachine die zich in Nederland vestigt. De concurrentie wordt groter voor de puur Hollandse zoekmachines Ilse en Vindex.
http://www.altavista.nlbereikbaar. Volgens Roelf Sluman, directeur van Altavista Benelux en Oost-Europa, zijn inmiddels al zes miljoen Nederlandse websites in de index opgenomen. Over twee weken moet 95 procent van alle Hollandse sites zijn geïndexeerd. Het doel van de vestiging in Nederland is het sneller verstrekken van relevante informatie. Altavista moet in Nederland ook een portal worden met nieuws-, weer- en telefoonnummerinformatie. Maar de kracht is natuurlijk de zoekfunctie.
Volgens een onderzoek van Angus Reid blijkt dat Nederlanders het vaakst Altavista als zoekmachine gebruiken. Op het moment bezoeken 1,2 miljoen Nederlanders per maand de altavista.com-site
Sluman bestreed de stelling dat Altavista in een laat stadium voet aan Nederlandse wal zet. "Het Internetgebruik staat hier nog maar in de kinderschoenen", zegt hij. "Vooral door de hoge telefoonkosten is het gebruik hier beperkt gebleven tot zes minuten per dag per gebruiker. Dat is beduidend lager dan in Amerika. De vele gratis Internetaanbieders hebben het aantal gebruikers wel spectaculair doen groeien, maar tegelijkertijd is de gemiddelde gebruiksduur sterk gedaald."
Altavista, geroemd om zijn zoeksysteem, is oorspronkelijk ontwikkeld door Digital. Vorig jaar zomer is het overgenomen door CMGI, dat overigens ook eigenaar is van Lycos.