Softwareleverancier Baan gaat zich weer volledig concentreren op erp-systemen. Na mislukte uitstapjes in uiteenlopende richtingen is het bedrijf terug bij af.
De activiteiten op het vlak van software voor klantbeheer (crm) , waar het eerder zijn zinnen op had gezet, worden geconcentreerd bij dochter Aurum, dat in 1998 werd overgenomen voor 250 miljoen dollar.
Analisten verwachten over zes tot negen maanden een beursgang van de dochter die 1,5 miljard dollar kan opbrengen.
Concentratie op erp-systemen is de strategie waar Baan zich nu aan vasthoudt. Op 20 april ontvouwt het bedrijf dit plan en maakt het zijn kwartaalcijfers en reorganisatieplannen bekend. De koerswijziging is opvallend, want de afgelopen maanden hebben diverse topmensen van Baan elkaar flink tegengesproken over het te volgen beleid.
Begin februari stelt Laurens van der Tang, directeur onderzoek en ontwikkeling, dat Baan met de verkoop van Coda (financiële software) aan Science Systems weer terugkeert naar de kernactiviteiten. Hij omschrijft die activiteiten als ‘het leveren van geïntegreerde software voor productiebedrijven met de nadruk op supply chain management (scm), het besturen van de logistieke keten’.
Medio februari verklaart marketing-directeur Katrina Roche dat het bedrijf het budget voor onderzoek en ontwikkeling van crm-software met 40 procent verhoogt. Doel is het versnellen van de integratie van de crm-modules in Baans erp-oplossingen. Met geen woord rept zij over scm. Roche stelt op dat moment dat het bedrijf geen afsplitsingen overweegt.
Een maand later wordt bekend dat de softwareleverancier zijn activiteiten op crm-gebied rijp gaat maken voor verzelfstandiging via het eerder overgenomen Aurum. Onduidelijk is nog welk aandeel Baan in Aurum houdt. Een beursgang zou meer dan één miljard dollar opleveren, zo voorspellen analisten. Daarmee zou Baan in één klap uit de financiële problemen zijn, maar strategisch is de verkoop onbegrijpelijk. Crm-software is een van de snelstgroeiende markten van de software-industrie.
Baan lijkt een duidelijke lijn te volgen door alle crm-activiteiten te concentreren in Aurum. Dit blijkt niet het geval, want op 24 maart opende Baan in samenwerking met Microsoft en Compaq een crm-onderzoekscentrum in zijn vestiging in Kopenhagen. Dit Europese centrum richt zich op bedrijven die met de nieuwste bedrijfssoftware en hardware werken en structurele verbeteringen willen doorvoeren met crm.