Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Senselt werkt aan geur via Internet

07 mei 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Internet is een medium dat zich vooral richt op twee zintuigen: zien en horen. Als het aan nieuwkomer Senselt ligt, kunnen we binnenkort ook via Internet ruiken.

Het Israëlische bedrijf werkt – in samenwerking met zijn wetenschappelijke partner, het Weizman Institute of Science – aan een methode om verfijnde geuren via een kastje te kunnen reproduceren. Eli Fisch, oprichter van Senselt: "Ik zie het zintuig van de ruik in het spel komen bij diverse applicaties, beginnend met e-commercie via Internet. Stel je voor, op een dag zal het mogelijk zijn naar een site van een parfumerie te surfen, op een parfum te klikken en het echt te ruiken."
De techniek die Senselt denkt toe te passen, klinkt vrij ingewikkeld. Het begint allemaal met de ‘brongeur’. Die wordt geroken door een machine die bekend staat als een ‘kunstmatige neus’ én door een panel van mensen. De geur wordt aan de hand van die geurbelevingen geïndexeerd. De numerieke code die aan een bepaalde geursensatie wordt toegekend, is over Internet of de (mobiele) telefoonlijn door te zenden. Daar gaat een apparaatje aan de slag dat een beperkte set basisgeuren bevat, maar weet hoe, aan de hand van de code, die basisgeuren zo te mengen dat de originele geur ontstaat. In die zin werkt het geurreproduceren van Senselt net als kleurreproductie bij de printer. Die mengt ook een beperkt aantal primaire kleuren om alle kleuren van de regenboog te kunnen reproduceren. Net als bij de printer is het de bedoeling dat de ‘primaire geuren’ in verwisselbare cartridges worden aangeleverd.
Terwijl professoren David Harel en Doron Lancet van het Weizman Institute of Science zich bezighouden met het verfijnen van het door het instituut en Senselt ontwikkelde procédé werkt Senselt aan een aantal eenvoudigere geurproducten. Een product dat voor eind dit jaar op de markt moet komen kan simpele basisgeuren toevoegen aan bijvoorbeeld email of computerspelletjes. Een verjaardagskaart via email is bijvoorbeeld aanleiding voor een weldadige odeur van bloemen. Senselt hoopt dit eerste product voor circa tweehonderd gulden commercieel te gaan uitbaten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Eén reactie op “Senselt werkt aan geur via Internet”

    1. Future schreef:
      28 mei 2014 om 22:56

      Nu, veertien jaar later, is 3D printen nog niet eens helemaal op de markt.. haha

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs