Unisys-directeur Larry Weinbach probeert een cultuuromslag in zijn bedrijf te bewerkstelligen met het doel de omzet te vergroten. In dit kader bracht hij een bliksembezoek aan Nederland.
Weinbach ziet het veranderen van de interne cultuur als zijn belangrijkste opgave als voorzitter van de raad van bestuur. Nu Unisys zich profileert als dienstverlener behoort kennis van geschoolde medewerkers tot de belangrijkste activa. Van de 35.000 medewerkers houden 25.000 mensen zich bezig met dienstverlening. Daarom heeft Weinbach de Unisys-university in het leven geroepen, en loon naar prestatie ingesteld. Dienstjaren bepalen niet langer de hoogte van de beloning. Weinbach claimt, na afloop van de personeelsbijeenkomst in een gesprek metComputable, met de maatregelen voor zijn personeelsleden het verloop te hebben gereduceerd tot minder dan 10 procent.
Zijn probleem is dat de omzetgroei ook lager is dan 10 procent: in 1999 bedroeg de omzet 7,5 miljard dollar, een stijging van 4 procent ten opzichte van de 7,2 miljard dollar van 1998. Weinbach wijt dit aan de terughoudende investeringen rond 2000. Unisys is hierdoor volgens Weinbach extra zwaar getroffen doordat de belangrijkste sectoren waar het bedrijf actief is, de banken en de openbare sector, hun investeringen in IT eind vorig jaar hebben stopgezet.
Weinbach verwacht dat de omzet in de tweede helft van dit jaar de totale omzet meer dan 10 procent zal groeien. Die groei moet vooral komen uit de dienstverlening, die nu 70 procent van de omzet vormt.