Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Waardeloze online-zoekpagina’s bij bedrijven

26 juni 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Onderzoeksbureau Forrester veegt de vloer aan met de zoekpagina’s van dertig b2b-websites (business-to-business). De analist stelt dat 93 procent van de sites of geen zoekpagina heeft, of eentje die onbruikbaar is. De website-beheerders zijn echter uitermate tevreden over hun zoekpagina’s.

Een goede zoekpagina is voor een online-bedrijf van cruciaal belang, zo stelt Forrester in het rapportMust search stink? Soms is het de enige manier voor de gebruiker om een bepaald product te vinden. Daarvan blijkt weinig terecht te komen. Net als Forresters eigen zoekpagina slagen de meeste sites er niet in min of meer correcte resultaten te leveren. Ook de rangschikking naar relevantie lijkt nergens op.
Zoeken op de website van Sony Europe bijvoorbeeld levert weliswaar een resultaat op, maar dat blijkt vaak waardeloos. Uit de korte samenvattingen valt niet op te maken waarover de documenten gaan. Philips doet het iets beter, hoewel ook hier de resultaten maar moeilijk te ontcijferen zijn.
Die ervaringen staan in schril contrast met de mening van 90 procent van de website-beheerders over hun zoekpagina. De meesten vinden ze niet alleen cruciaal, maar ook erg goed. Forrester testte echter op vijf objectieve criteria, waarop vrijwel alle zoekpagina’s hun tanden braken: relevante inhoud vinden, omgaan met kleine spelfouten, nauwkeurigheid van de rangorde, en bruikbaarheid van de interface. Geen van de onderzochte zoekpagina’s voldeed aan deze criteria.
Forrester adviseert te beginnen met het aanpassen van de thesaurie bij de zoektoepassing. Luc Broos, directeur van het Antwerpse Document Management Partners (DMP), is het daar niet mee eens. Hij beweert dat het geheim van goede zoek-capaciteiten ligt in linguïstische analyse. DMP ontwikkelde Scout, een zoeker met ingebouwde samenvatter en vertaler, gebaseerd op kerntechnologie van Lernout & Hauspie. Op de Forrester-test voor omgaan met spelfouten scoort Scout slecht. "Omdat weprecise recall willen garanderen, zullen we in een volgende versie wel een spellingscontrole integreren", aldus Broos.
Forresters tweede oplossing is het categoriseren van inhoud in een hiërarchie, zodat zoektoepassingen relaties tussen documenten kunnen zien. Dit verhoogt volgens de analist meteen ook de bruikbaarheid van de resultatenlijst.
Tenslotte vindt het bureau dat website-beheerders hun zoekinterface behulpzamer moeten opstellen. Voorbeeld-zoekopdrachten, gestructureerde parameters en vooraf gedefinieerde links naar de populairste vragen zijn minimale vereisten, aldus Forrester.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs