Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Leveranciers altijd de schuldigen

03 augustus 2000 - 22:003 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Jan P.C. van Gennip
Jan P.C. van Gennip

"Het is uitermate verbazend dat de IT-branche meestal de klant de schuld geeft, wanneer de gewenste resultaten niet behaald worden, en dat die klant dat merkwaardig genoeg vrijwel altijd pikt." De opinie van Jan van Gennip. Mijn aandacht werd getrokken door een artikel met de kop ‘Gemakzucht vaak oorzaak van IT-problemen’ (Computable

Natuurlijk is gemakzucht, naast efficiëntieverhoging, een van de redenen om IT in te zetten, en daarmee ook vaak een oorzaak van IT-problemen. Maar dat blijkt niet de strekking van het artikel. Het wijst op het feit dat de inzet van IT niet het beoogde doel oplevert, zijnde meer gemak, maar zoals zo vaak bij IT het geval, torenhoge kosten, tegenvallende resultaten en grote ergernis. Het opmerkelijke is dat het in de IT – in tegenstelling tot andere bedrijfstakken – aan de klant ligt dat de zaak fout gaat. ‘Niet aan de onvolwassenheid van de branche maar aan de gemakzucht van het management.’ Wanneer IT-bedrijven en hun medewerkers – als exponenten van de ‘volwassen IT-branche’ – aan een klus beginnen, dan dienen zij het ‘gemakzuchtige management’ zelf te informeren over de vermoedelijke afloop van een project. Als die erg afwijkt van de werkelijkheid, dan zijn zij per definitie de schuldigen.
Meer algemeen: als een product of dienst niet datgene oplevert wat het belooft, dan is daarvan de (goedwillende) gebruiker niet de schuld, maar in beginsel altijd de leverancier. Het is uitermate verbazend dat de IT-branche, vrijwel als enige, haar talrijke missers de klant toerekent, en dat die klant dat merkwaardig genoeg vrijwel altijd pikt. Zeer onlangs nog werden wijzelf geconfronteerd met een homepage van het ministerie van Buitenlandse Zaken, waarop stond dat deze te lezen zou zijn met (o.a.) Netscape 4 of hoger. Dat bleek niet het geval voor al onze Apple-machines; de browser crashte direct. Het systeembeheer kwam daarop met de melding dat zulks niet aan hen maar aan Netscape zou liggen en dat we beter konden overschakelen op een Microsoft-product. Verdere navraag leerde dat ze alleen onder hadden Windows getest ! Waren wij hier ook weer het slachtoffer van onze gemakzucht?
Een ding is zeker, het niet inzetten van IT voert in elk geval met zekerheid tot het ontbreken van problemen met IT. Misschien is dat nog het eenvoudigst…
 
Jan P.C. van Gennip, Arun projects

Naschrift

Dat IT-medewerkers te weinig luisteren naar de wensen van klanten, komt helaas nog vaak genoeg voor. Maar de bewering dat IT-leveranciers altijd schuld hebben wanneer de implementatie van een systeem uit de hand loopt, is een wel erg rechtlijnige gedachte. In het praktijkgeval van de TU Delft, dat in het betreffende artikel werd besproken, verzuimde het management om zich goed te laten voorlichten door nota bene hun eigen EDP-afdeling. In hun haast lieten ze zich verblinden door een mooie Powerpoint-presentatie. Dát kun je IT-medewerkers toch moeilijk kwalijk nemen.
 
Redactie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    OpinieGovernance & Privacy

    De democratie als sensor, niet als scepter

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    stopbord met tekst: ransomware
    AchtergrondData & AI

    De kille cyberafpersing van LockBit in 6 stappen uitgelegd

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Onderzoek naar omkoping bouw Microsoft-datacenter Wieringermeer  

    AdvertorialGovernance & Privacy

    Impact van NIS2 op fysieke beveiliging

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs