Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Advertenties mijden internet

09 november 2000 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Herbert Blankesteijn
Herbert Blankesteijn

Hoe gaat het met de advertentiemarkt op internet? Slecht, dank u. En het is vermakelijk te zien hoe talrijke betrokkenen blind zijn voor de realiteit.

Iedereen kon het weten: er zijn krankzinnig veel sites op internet. Daarom kunnen er relatief weinig een groot publiek trekken. Sommige sites trekken een select publiek dat een aantrekkelijke doelgroep vormt voor gespecialiseerde advertenties, maar ook dan is de spoeling dun. Een paar duizend bezoekers per dag is al heel wat. Met tienduizenden heb je een hit. Advertenties!, denken de makers dan. Het verdomhoekje van de nationale radio, Radio 5, waar niemand wil adverteren, heeft op elk moment van de dag een publiek in die orde van grootte.
Het hele jaar gaat het al bergafwaarts met de advertentiemarkt op internet. In 2000 is de koers van advertentiemakelaar Doubleclick met ruim negentig procent gedaald. Medio augustus, midden in de dotcom-crash, onderzocht het bureau Jupiter de online advertentiemarkt en concludeerde dat die er gezond bijlag. Eén saillant feit had blijkbaar geen invloed op de conclusies: de gemiddelde Amerikaanse internetter ziet 440 advertenties per dag. Niet alleen in mensen uitgedrukt is de spoeling dus dun, ook in aandacht.
Uit een onderzoek van hetzelfde Jupiter is in oktober gebleken dat Gore en Bush jr. sinds hun partijconventies niets hebben uitgegeven aan advertenties op internet. De schrijfster van het rapport concludeert dat ze een geweldig medium ongebruikt laten liggen. Ze verdringt de tegenovergestelde mogelijkheid, die zich toch krachtig opdringt.
De kandidaten hebben volgens het onderzoek tot aan hun conventies wel degelijk op internet geadverteerd. Verder hebben ze gelikte en dus dure websites, maar die trekken naar Amerikaanse begrippen weinig bezoekers: enkele honderdduizenden per maand. Mij lijkt het zonneklaar dat ze proefondervindelijk hebben vastgesteld dat internet geen handig medium is om de massa te bereiken, zelfs niet nu de meerderheid van de bevolking internet gebruikt. Met boodschappen op een paar tv-stations bereik je meer mensen dan met adverteren op honderden websites. Je hoeft er minder contracten voor af te sluiten en je hoeft met minder andere reclames te wedijveren, want vierhonderd commercials per dag ziet zelfs de meest geharde couch potato niet.
Een ander recent onderzoek, door American Express, bevestigt het geringe belang van internet. De helft van een groep 16- tot 21-jarigen vertrouwt voor politieke informatie op de tv. Niet meer dan vier procent gebruikt daarvoor internet. En ook hier een aanval van blindheid bij het onderzoekende bedrijf. Tim Davis, een hoge functionaris van American Express, meent dat deze groep bij het ouder worden meer op internet zal vertrouwen. Ik geloof daar niets van. Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat de jongelui in Amerika allang weten waar ze met internet aan toe zijn. Ze hebben gemerkt dat de tv zo niet betrouwbaarder is, dan toch prettiger in het gebruik.
Als mijn interpretatie klopt, is er hoop. Niet voor de advertentiemarkt, maar voor internet en zijn gebruikers: als de advertenties van internet verdwijnen, wordt het net weer leuk.
 
Herbert Blankesteijn

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs