Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Klant komt meer in zicht bij bedrijven

11 december 2000 - 14:003 minuten leestijdActueelWerkplek & BeheerIDC
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

HAARLEM – Volgens IDC gaan Nederlandse bedrijven zich meer op klanten richten en minder op producten. Zo blijkt uit eigen onderzoek.

Concurrentievoordeel halen uit iets dat zeer doet als het op je voet valt, behoort tot het verleden en is hopeloos achterhaald. Dit is een uitspraak van twee Zweeds hoogleraren die ermee aangeven dat winst is te behalen met diensten en niet zozeer met fysieke producten.
Oude tradities en gewoontes om klanten door te verbinden naar de desbetreffende afdeling gaan tot het verleden behoren. De organisaties gaan over op een pro-actieve benadering en spelen in op de constant veranderende markt. De afdelingsgrenzen moeten hiervoor verdwijnen of op zijn minst vervagen om de service naar de klant te kunnen garanderen.
Dit is een van de conclusies uit een recent onderzoek van IDC naar de Nederlandse CRM-markt. Zij ziet een groei binnen van 5 jaar (gerekend vanaf 1999) van 37 procent. In 1999 is er 75 miljoen gulden geïnvesteerd in de CRM-markt, in 2004 is dit 350 miljoen gulden. De grootste CRM-investeerders zijn te vinden in de financiële, de transport & logistieke en de discrete markt
Toch zullen er nog obstakels zijn die de CRM groei kunnen belemmeren. Zo zullen bedrijfsculturen veranderd moeten worden wat over het algemeen niet over een nacht ijs gebeurt. Ook hebben bedrijven een kater overgehouden aan de ERP-software die overwonnen moet worden. En de integratie van verschillende producten blijft een aandachtspunt. Zo zal de software van de verkoopafdeling naadloos moeten samenwerken met software van het call centrum.
IDC ziet in dat vooral de integratie van analytische tools in CRM deze software aantrekkelijk maakt. Deze applicaties helpen bedrijven een beter inzicht te krijgen in de data die worden gegenereerd in een CRM-systeem. Een van de producten die deze tools al geïntegreerd in zich heeft, is Peoplesoft8. Tevens is dit product volledig gebaseerd op Internet architectuur, XML. Hierdoor kan het benaderd worden met elk beschikbaar web apparaat om toegang te verkrijgen tot de functionaliteiten.
Peoplesoft is met onder andere dit product marktleider op de CRM markt, aldus IDC. In 1999 waren de CRM-activiteiten van dit bedrijf verantwoordelijk voor 40 procent van de totale omzet. Van deze activiteiten is 55 procent afkomstig uit de financiële dienstverlening, 45 procent afkomstig uit de telecom sector en de resterende 10 procent afkomstig uit verschillende verticale markten. Peoplesoft verwacht de CRM activiteiten te verhogen tot 50 procent in 2000.
NS Reizigers is op dit moment bezig met een pilot project met de Peoplesoft / Veritas software. Met haar project ’Bestemming = klant’ wil de NS een betere service realiseren. Het principe achter deze dienstverlening is dat de klant niet wordt belast met de organisatorische complexiteit van back-office oplossingen. De NS wil hiermee haar klanten op een persoonlijkere wijze van dienst zijn. Hiervoor zijn zij bezig met de ontwikkeling van een privacy-regelement. Een voorbeeld van persoonlijker contact kan zijn dat de NS vaste klanten attenties gaat sturen vanwege de slechte levering van haar diensten. Op dit moment loopt er een proef in het call centrum van de NS.
Het plan is rond 2004 de persoonlijkere communicatie geïmplementeerd te hebben.

Tania Veldkamp

 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    Klantcontact met ai
    OpinieData & AI

    Technologie (ook ai) is geen doel, wat telt is wat je er mee doet 

    Linux
    ActueelWerkplek & Beheer

    Linux groeit gestaag op de business-pc

    OpinieWerkplek & Beheer

    Digitale weerbaarheid vereist verschuiving van reactief naar proactief

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs