Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Web-advertenties lonken niet genoeg

18 december 2000 - 14:00ActueelWerkplek & Beheer
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

HAARLEM – Online advertenties moeten aantrekkelijker worden en adverteerders moeten sneller reageren. Zo is de dalende tendens om te buigen.

Het aantal malen dat mensen klikken op webadvertenties neemt af. Multiscope heeft onderzoek gedaan naar de achtergronden van dit fenomeen.
Bij ruim 1.300 internet-gebruikers werden de kennis, houding, gedrag en acties/reacties ten aanzien van web-advertenties gepeild. Tevens zijn diepte-interviews afgenomen bij partijen als Happypoint, Mediasynergy, Netplus, Rabobank, Webads, Worldonline en Zon. Het onderzoek geeft aan dat de responsepercentages hoger kunnen door attractievere online advertentieste maken. Van Internetgebruikers die zelden of nooit op advertenties klikken zegt bijna 30 procent dat deze vorm van advertenties hun aandacht zal trekken tegenover 65 procent van de alreeds regelmatige advertentie-klikkers. Vooral technieken zoals Flash en Real Audio/Video klinken erg aantrekkelijk. Zeker te meer 60 procent van de ondervraagden te kennen geeft te beschikken over de benodigde software.
Een ander positief punt wat uit het onderzoek is dat 70 procent van de klikkers na de doorklik verdere acties onderneemt. De acties zijn dan de site bekijken of zoeken naar verder informatie. Uiteindelijk blijkt 26 procent van deze groep ondernemende klikkers een bestelling te plaatsen op de desbetreffende site.
De reactietijd van bedrijven is ten opzichte van vorig jaar nog steeds slecht te noemen. Voor een medium als Internet draait alles om snelheid wat deze traagheid des te pijnlijker maakt. Slechts 25 procent van de adverteerders reageert binnen één werkdag. 18 procent heeft langer dan vijf werkdagen nodig of reageert helemaal niet.
De meeste klikken komen overigens voort uit nieuwsgierigheid, 76 procent. Interesse in het product of dienst zegt 60 procent van de ’klikkers’ als reden van het klikken en de attractieve advertentie trekt zo’n 31 procent klikkers aan. Van de ondervraagden die niet of nauwelijks op advertenties klikken geven als redenen dat zij dit niet doen vooral ’irritant’ (54 procent), ’niet weten waar ze belanden’ (47 procent) en ’niet attractief’ (42).
BOL behoudt zijn eerste plaats op de lijst met adverteerders die Internetgebruikers zich kunnen herinneren. Gevolgd door KPN, Euroclix, Microsoft en de Telegraaf.
 
Tania Veldkamp
 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Lenovo start refurbish-dienst voor bedrijven

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    Cloud & Infrastructuur

    Bird begint prijzenslag tegen CM.com

    Cloud & Infrastructuur

    Private 5G groeit uit tot ruggengraat van industriële digitalisering

    Cloud & Infrastructuur

    GTIA-tracker: optimisme Amerikaans it-kanaal schept perspectief voor Benelux

    Overheid

    Opnieuw uitstel Archiefwet: pas in 2027 van kracht

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs