Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Viraal netwerk strikt IT-personeel

18 februari 2001 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

De door grote tekorten geteisterde ICT-arbeidsmarkt is een fenomeen rijker: de zogenaamde virale wervingscampagne.

Wat Tas met leaseauto’s deed, probeert Clockwork met aanbrengpremies enheadhunters te doen. In november startte het bedrijf een wervingscampagne, waarbij niet de potentiële kandidaten zelf, maar meer het sociaal netwerk om hen heen aangesproken werd. "Advertenties in bladen als Donald Duck, Elan en Prive waren niet gericht op de potentiële werknemers zelf. In vrij sobere advertenties richtten we ons tot kinderen, directeuren en moeders om mensen te zoeken voor Clockwork", zegt Jean Paul Drabbe, commercieel directeur van het bedrijf. Voor de mediacampagne trok de onderneming twee ton uit.
Het lopend vuurtje werd vooral opgestookt doordat tipgevers een flink bedrag tegemoet konden zien. Zo’n 280 mensen gaven de gegevens op van een professionele headhunter. Via deze constructie kon de tipgever tweeduizend gulden tegemoet zien, als de tip een werknemer opleverde die het minstens drie maanden volhield bij het bedrijf. De headhunter kon op vijfduizend gulden rekenen. Tipgevers die rechtstreeks al dan niet zichzelf opgaven konden maximaal vijfduizend gulden incasseren.
Om het opgeven van namen en het versturen van CV’s te stroomlijnen voorzag Clockwork zijn website van een apart, speciaal voor dit doel ontwikkeld, hulpmiddel. "De constructie van deze applicatie heeft ons weliswaar een ton gekost, maar is uitermate goed bevallen. De vrij omvangrijke campagne zou anders flink beslag hebben gelegd op onze vrij kleine organisatie. Nu kregen mensen meteen automatisch antwoord toegestuurd dat hun email door ons systeem was ontvangen", vervolgt Drabbe.
Het verkeer op de bedrijfswebsite schoot met sprongen omhoog. De webpagina met informatie over de campagne is in de eerste vier dagen tienduizend keer opgevraagd, aldus statistieken van Clockwork zelf. In de daarop volgende maand liep dit op tot veertigduizend. Dit getal ligt normaliter rond de vijfduizend. Drabbe noemt de campagne geslaagd: "We zijn vijf nieuwe werknemers rijker. Bovendien hebben we een niet standaard medium als internet weten in te zetten om de behoorlijke aandacht, die we toch hebben weten te trekken, te kanaliseren."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    ActueelCarrière

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dit zijn de 10 beste oplossingen voor klanten!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs