Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Ziel van zoekmachines blijkt te koop

07 maart 2002 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Veel zoekmachines geven bepaalde resultaten tegen betaling een eerste plaats. Zij komen dan met twee lijsten: een ‘gesponsorde’ en een ‘onafhankelijke’. Verwarring alom.

Amerikaanse zoekmachines als Lycos, Yahoo, America Online, Microsoft Network en Terra Lycos proberen niet alleen de kosten terug te dringen, maar ook nog eens geld te verdienen met hun zoekportalen. Nu de online advertentiestromen opdrogen, is gegrepen naar de verkoop van zoekresultaten.
 
Wie nu bij een van die zoekmachines ‘George Bush’ intikt, komt hoogstwaarschijnlijk uit bij eerste resultaten die leiden naar Amazon.com of eBay. Zij hebben immers tien tot elf dollarcent geboden voor elke doorklik die een zoekmachine oplevert.
Alleen Google zegt de rangorde van de zoekresultaten niet te laten afhangen van de hoogste bieder. Altavista, Inktomi en Lycos laten zich wel betalen.
 
Omdat de zoekmachines toch een schijn van onafhankelijkheid willen ophouden, presenteren ze verschillende lijsten, waarmee de verwarring alleen maar toeneemt. Consumentenorganisaties in de VS hebben al een klacht ingediend bij de Federal Trade Commission dat betaalde zoeklijsten te beschouwen zijn als misleidende advertenties. De FTC heeft nog geen uitspraak gedaan.
 
Het is niet bekend of Nederlandse zoekmachines tegen betaling de rangorde van zoeklijsten aanpassen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Eén reactie op “Ziel van zoekmachines blijkt te koop”

    1. Roelof Michel schreef:
      12 maart 2002 om 09:01

      Ik kan mij voorstellen dat de zoekmachines geld moeten genereren maar wanneer de zoekresultaten niet meer ‘objectief’ zijn neemt de waarde van een zoekmachine enorm af.
      Gelukkig heeft Google deze inkomsten blijkbaar nog niet nodig.
      Ik begrijp niet waarom Google en andere zoekmachines geen abonnementen gaan verstrekken.
      Ik ben best bereid om een kleine bijdrage (b.v. 5 Euro per jaar) te betalen voor het gebruik van Google, dan hoeft dit bedrijf zich niet te ‘verlagen’ tot gesponsorde lijsten
      Door de enorme aantallen gebruikers is zelf een minimale vergoeding al een grote bron van inkomsten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs