Nederlandse itc-managers maken zich betrekkelijk weinig zorgen over hun positie. Die zelfverzekerdheid blijkt onder meer uit het feit dat zij eerder en vaker hun directies benaderen met ongevraagd advies dan hun Europese collega’s.
Dit maakt Synstar International, een onafhankelijke leverancier van it-diensten, op uit de resultaten van het PPI III-onderzoek. Deze jaarlijkse pan-Europese studie onder it-managers van meer dan zevenhonderd organisaties werd in augustus 2002 afgerond.
Van de Nederlandse it-managers maakt 74 procent zich geen zorgen over de eigen positie. In de andere Europese landen ligt dit percentage beduidend lager: Frankrijk 59 procent, Duitsland 55 procent, Groot-Brittannië 42 procent en Spanje slechts 34 procent.
Ook voor wat betreft de it-strategie maken de Nederlandse respondenten zich niet al te veel zorgen: bijna de helft (46 procent) geeft aan zich hier niet druk over te maken. Europese collega’s zijn een stuk minder positief: in Duitsland en in Groot-Brittannië is dit percentage 21 procent, en in Frankrijk 10 procent. Gemeten in PPI-punten – hoe hoger de waarde, hoe hoger de belasting voor de it-manager – scoren de Nederlanders op negen van de dertien onderdelen het laagst van alle respondenten.
Oorzaak voor deze relatieve zelfverzekerdheid ligt wellicht in het feit dat de Nederlandse managers inmiddels de weg naar hun directies hebben gevonden. Ruim 80 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat ze de directies actief met advies benaderen. Driekwart geeft aan wekelijks dan wel maandelijks met de directie om de tafel te zitten. "Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse it-managers reëel en pragmatisch zijn.
Er wordt hier niet zo snel achter hypes aangerend en de allernieuwste trends moeten zich eerst maar eens bewijzen", aldus Frank Hoekstra, business services manager van Synstar Nederland. Wel ziet hij verschillende mogelijkheden voor de Nederlandse it-managers om hun prestaties te verbeteren. "Ik denk dat er vooral op het gebied van strategie, beveiliging en kosten nog meer te bereiken valt. Nog altijd zijn it-managers een belangrijk deel van hun tijd kwijt met het blussen van brandjes. Juist dit soort zaken is met goede afspraken en harde garanties uitstekend uit te besteden, waardoor ook meteen kosten worden bespaard."