De opmars van draadloze netwerktechnologie laat het bedrijfsleven niet ongemoeid. Dit zegt vice-president beveiliging Mark Stevens van Watchguard, leverancier van hardware-firewalls. Hij maant ondernemingen het te omarmen, beveiligen en benutten.
"Wifi heeft wat ons betreft invloed op drie gebieden. Ten eerste moeten bedrijven beter nadenken over het segmenteren van hun netwerken, en hoe ze die segmenten met elkaar laten communiceren. Dit is nu met reguliere netwerken natuurlijk al aan de orde, maar dat moet je doen met firewalls en niet met switches (netwerkschakelaars – red.) zoals nu veelal gebeurt."
Stevens ziet de firewall dan ook in toenemende mate als flessenhals in de ict-infrastructuur. Niet verwonderlijk: Watchguard heeft met zijn hardware-matige aanpak de oplossing. "Net zoals Netsceen", noemt Stevens zijn voornaamste concurrent.
"Een tweede invloed van wifi, immers een gedeeld medium, is de groeiende behoefte aan persoonlijke firewalls en technieken zoals ipsec en vpn. Ten derde komen er hierdoor ook nieuwe technologieën, bijvoorbeeld voor het behouden van netwerkverbindingen, persistance, om een dode plek tussen twee wifi-netwerken te overbruggen." Watchguard krijgt hierbij te maken met nieuwe concurrenten. Stevens noemt het Finse Netseal en het Amerikaanse Netmotion als spelers met interessante technologie.
Twijfel
Ondertussen twijfelen critici en analisten er echter aan of draadloze netwerken nu wel aan de orde zijn voor het bedrijfsleven. Stevens doet dit niet: "Veel ondernemingen hebben al wifi-netwerken, alleen weten ze het niet. Dus moet je het opnemen in je beheer, in je it-beleid. Je kunt het namelijk niet uitstampen; de technologie is nu te goedkoop en eenvoudig geworden. Daarmee wordt het alomtegenwoordig."
"Een voorbeeld is een niet bij name te noemen Amerikaans bedrijf waar een systeembeheerder in de serverruimte een 802.11-accesspoint had geplaatst. Hij had er namelijk genoeg om telkens voor elk wissewasje de beveiligde deur naar de serverruimte door te moeten. Hij had het wifi-apparaat verstopt in het plafond en daarvandaan een netwerkkabel aan de server gekoppeld. Het bedrijf wist al weken dat er een wifi-netwerkje was, maar ze konden het toegangspunt zelf maar niet vinden!"
Bestrijding vruchteloos
Stevens stelt dat bedrijven dus maar beter wifi kunnen benutten in plaats van een -volgens hem – vruchteloze bestrijding ervan. "Je kunt dan ook de voordelen van wifi gebruiken. Niet alleen voor vertegenwoordigers of vergaderruimtes, maar ook voor thuiswerkers. Dat doe ik zelf ook, met een toegangspunt dat vpn-technologie bevat zodat ik een beveiligde verbinding heb met het bedrijfsnetwerk die gescheiden is van het reguliere dataverkeer van mijn gezin."
De Watchguard-topman erkent dat de economische dip deze trend tegenzit. "Maar als je een nieuw kantoor betrekt, is het goedkoper om wifi te gebruiken in plaats van de boel te bedraden. Wifi is wel langzamer, maar het ligt er maar aan of dat een hindernis is; dat is afhankelijk van je toepassingen én je bedrijfsverbinding met internet."
Volgens Stevens is 40 procent van de huidige verkoop van wifi-producten aan het bedrijfsleven. Legitieme aanschaf dus. Hij verwacht dat dit stijgt naar 60 procent. Dit jaar worden er naar schatting 11,6 miljoen wifi-kaarten en toegangspunten verkocht, dat is 65 procent meer dan vorig jaar.
Jasper Bakker