Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Holland Railconsult en Alstom leveren nieuw systeem voor Betuwelijn

16 oktober 2003 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Rik Sanders
Rik Sanders

Holland Railconsult gaat samen met Alstom de nieuwe beveiliging voor de Betuwelijn leveren. De invoering van dit zogeheten European Rail Traffic Management System kost 75 miljoen euro.

  
Bouwput voor de Betuwelijn. Een consortium van Holland Railconsult en Alsom beveiligt de 160 kilometer lange spoorlijn.
De Projectorganisatie Betuwe-route van Prorail, de beheerder van de railinfrastructuur, heeft de opdracht gegeven aan een consortium bestaande uit Holland Railconsult en het Franse technologieconcern Alstom. De Betuweroute is de 160 kilometer lange spoorlijn, uitsluitend bestemd voor goederenvervoer, die in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt aangelegd en in 2007 in gebruik wordt genomen. De gekozen beveiliging is gebaseerd op het European Rail Traffic Management System (Ertms), de nieuwe Europese norm op het gebied van spoorbeveiliging. Het systeem kenmerkt zich door het ontbreken van de traditionele seinen langs het baanvak. De noodzakelijke informatie wordt direct via beeldschermen aan de machinist verstrekt, waarbij rekening wordt gehouden met de exacte positie en snelheid van de betreffende trein.
Nederland is een van de eerste landen in Europa die de nieuwe norm voor beveiliging invoert. Ertms moet het grensoverschrijdend treinverkeer vergemakkelijken, hogere snelheden mogelijk maken en meehelpen de capaciteit van de railinfrastructuur beter te benutten, waarbij de veiligheid niet in het geding mag komen. De nationale spoorwegmaatschappijen gebruiken tot nu toe meestal zelf ontwikkelde beveiligingssystemen die niet op elkaar aansluiten. Volgens Alstom zijn er ruim vijftien systemen in omloop voor treincontrole en -beveiliging.

Treinvariant van gsm

In het kader van Ertms zijn de afgelopen jaren in diverse landen proefprojecten gehouden; in Nederland op de Havenspoorlijn nabij Rotterdam en rondom Maastricht. Het nieuwe systeem wordt officieel geïmplementeerd op niveau 2. Dit houdt in dat Alstom en Holland Railconsult het opleveren volgens Etcs (European Train Control System), een beheerstandaard voor automatische treinbeveiligingsapparatuur, en GSM-R (Global System for Mobile communications-Railroads), de digitale radiotransmissie-standaard voor de Europese spoorwegen. In Nederland bouwen Siemens en KPN reeds aan een GSM-R-netwerk voor de Nederlandse Spoorwegen. Onlangs selecteerden de Franse spoorwegen en de tegenhanger van Prorail (Reseau Ferre de France) Nortel Networks om in Frankrijk het analoge radiosysteem te vervangen door een GSM-R-netwerk waarlangs alle spraak- en datacommunicatie in de treinen moet gaan lopen. Ook in Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Polen, Slowakije, Zweden en Zwitserland lopen soortgelijke vervangingstrajecten.

Betuwe en HSL

Voor het Betuwe-Ertms levert Alstom de hardware en zijn treincontrolesysteem Atlas 200. Holland Rail Consult is verantwoordelijk voor de systeemontwikkeling en de integratie met de bestaande beveiligingsssystemen. Volgens Alstom is 62 miljoen euro van de totale 75 miljoen beschikbaar voor de hard- en software. De bijdrage van Holland Railconsult zou dan goed zijn voor 13 miljoen euro. Het advies- en ingenieursbureau is in het verleden betrokken geweest bij het op maat maken van buitenlandse systemen voor de Nederlandse Spoorwegen, die niet per se hoefden te beschikken over een geheel in eigen land ontwikkeld beveiligingssysteem.
Alstoms concurrent Alcatel sloot overigens afgelopen april een contract met Verkeer en Waterstaat om een Ertms-systeem in te voeren op de Hogesnelheidslijn Amsterdam-Belgische grens (HSL Zuid; 100 km, in 2007 klaar). Dit contract heeft een waarde van 36 miljoen euro.< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs