Internationale groei en uitbreiding van functionaliteit zijn redenen voor het Nederlandse analytische softwarebedrijf Datadistilleries om zich aan te sluiten bij Spss. Deze Amerikaanse leverancier van analytische gereedschappen wil op haar beurt die tools meer laten voorspellen en de inbouwmogelijkheden vergroten.
Datadistilleries-oprichter Marcel Holsheimer ziet door de opname in Spss vooral groeimogelijkheden. De afgelopen twaalf maanden zette het voor 4,5 miljoen dollar om, waarvan 90 procent in Nederland. "We zijn succesvol in Nederland. Nu kunnen we ook doorbreken in andere landen. Ons publiek wordt hierdoor veel groter."
Daarnaast denkt hij dat zijn product gecombineerd met die van Spss meer functionaliteit gaat bieden.
De analytische software van Datadistilleries wordt doorgaans ingezet in combinatie met crm-pakketten. Het gereedschap combineert de in het systeem beschikbare gegevens meteen; een klantenservice van een verzekeraar ziet van een klant die opbelt met een vraag direct welke verzekering daarnaast aangeboden kan worden en wat de kans is dat de beller op de aanbieding ingaat. Hier wordt het onder meer ingezet door banken en verzekeraars, waaronder ING en Achmea.
Distributiekanalen
Holsheimer maakte zijn promotieonderzoek naar statistische methoden in 1995 los van het Centrum voor Wiskunde en Informatica. De Amsterdamse starter groeide in zeven jaar naar 65 medewerkers en kantoren in Engeland, Duitsland en België. Op dit moment telt het bedrijf veertig medewerkers. Holsheimer: "Ook voor ons zijn het moeilijke tijden."
Spss bestaat al 35 jaar, is gevestigd in Chicago, telt 1259 medewerkers en heeft naar eigen zeggen een kwart miljoen klanten. Het had al langer een oogje op Datadistilleries. De twee bedrijven begonnen enkele jaren geleden met de eerste gesprekken over mogelijke samenwerking, aldus Holsheimer.
Volgens Douglas Dow, bij Spss verantwoordelijk voor de bedrijfstrategie, vormde Spss zich twee jaar terug om van een leverancier van analysegereedschap naar een die anderen helpt hun zaakjes beter op orde te krijgen. Analyse is niet langer een aparte taak; het gereedschap van Datadistilleries bijvoorbeeld is een onderdeel van het crm-scherm. "Vroeger moest iemand langdurig geschoold worden om analyse-tools te kunnen toepassen."
Spss neemt Datadistilleries over voor 6,4 miljoen dollar, het merendeel daarvan (5,4 miljoen dollar) in de vorm van aandelen. De aandeelhouders van het Nederlandse softwarebedrijf, waaronder ict-dienstverlener Accenture en durfkapitalisten Gilde en Capital Z, ontvangen de komende jaren 4,1 miljoen dollar, afhankelijk van de omzet.< BR>