Informatiewerkers sturen informatie het liefst per e-mail. Persoonlijk contact echter geniet voor het ontvangen ervan de voorkeur. Het Nipo onderzocht bij 1085 ‘informatiewerkers’ de manier waarop ze informatie verstrekken en ontvangen. Het moet allebei beter, vinden de meeste respondenten.
E-mail wordt na persoonlijk contact en de telefoon het meest gebruikt voor het verwerken van informatie, concludeert onderzoeksbureau Nipo. "Het vervangt vooral de fax en brieven", stelt onderzoeker Adriaan Eecen.
Per week wordt evenveel tijd besteed aan het verstrekken van informatie als aan het lezen en krijgen ervan, concludeert het Nipo. Het neemt gemiddeld een vijfde van de tijd in beslag. De helft van de informatiewerkers (51 procent) vindt echter dat de verwerking productiever kan. Die wens wordt vooral geuit door respondenten bij banken en verzekeraars. Medewerkers uit de detailhandel hebben de minste moeite met de effictiviteit van de informatiestromen.
Verbetering van de ict en het beter koppelen van verschillende onderdelen is een wens van vooral degene die veel informatie verwerken. Bij de meerderheid (72 procent) van de respondenten is de werkgever al bezig met het verhogen van deze productiviteit.
Brancheorganisaties
De wens dat de verwerking van informatie productiever moet, is voor softwarebouwer Microsoft aanleiding om in Nederland brancheorganisaties benaderen. Het hoopt zo bij onder meer bouwondernemingen een groter deel van de informatie-keten te mogen automatiseren door de inzet van XML te stimuleren.
"We praten met enkele grote bouwondernemingen en bekende adviesbureau’s", licht marketeer Hans van der Meer de plannen toe. "Bouwplannen worden gemaakt op pc’s, maar hoe lager je in de keten komt, hoe meer er met fax en kopiën gewerkt wordt. En de fouttolerantie in die sector is enorm. Een schilder bijvoorbeeld wordt niet betrokken bij de planning. Pas als hij komt, ontdekt hij dat het plaatsen van de kozijnen vertraagd is. Die waarschuwing zou ook automatisch kunnen, via een sms-je, of per e-mail." < BR>