De diverse leveranciers van software voor direct berichtenverkeer (instant messaging) sluiten hun producten enigszins op elkaar aan. Zij doen dit puur en alleen voor de bedrijfsmarkt. Microsoft neemt het voortouw.
De Windows-producent onthulde vorige week dat hij zijn zakelijke im-software Live Communications Server openstelt om aan te sluiten op de concurrerende software van Yahoo en AOL. “Dit is echt noodzakelijk om zakelijke im momentum te geven”, zegt manager Dennis Karlinsky van Microsofts productgroep voor Live Communications Server. Die groep heeft intern ook de divisie voor im-client MSN Messenger moeten overtuigen.
De vrede is minder revolutionair dan het lijkt: Yahoo en AOL lieten vorige maand weten hun eigen activiteiten voor zakelijke im op een laag pitje te zetten. De alliantie met Microsoft vult dit gat op. De nu gesloten overeenkomst betreft dan ook alleen zakelijke im-software. De drie grote im-spelers werken voortaan actief samen om ervoor te zorgen dat hun producten goed samengaan voor zakelijke gebruikers. Consumenten die gratis im-software gebruiken zijn nog altijd beperkt tot het netwerk van de gekozen im-dienst. De drie hebben vooralsnog geen plannen om op dat vlak de strijdbijl te begraven.
Licentie
Microsoft neemt hiervoor een licentie op de im-software en -protocollen van zijn twee concurrenten. Het is niet bekend waar de royaltyvergoeding op wordt gebaseerd. Een mogelijkheid is het aantal gebruikers van Microsofts im-software dat verbonden is met de AOL- en Yahoo-netwerken. Daarbij is niet alle functionaliteit van de consumentensoftware toegankelijk voor de bedrijfsgebruikers. Onder meer ‘emoticons’ en spelmogelijkheden zijn niet beschikbaar.
De koppeling geschiedt via Live Communications Server, die direct verbonden is met im-servers van AOL en Yahoo. Deze functionaliteit zit in de aanstaande versie 2005 van Microsofts software, die eind dit jaar gereed moet zijn. De officiële lancering vindt in de eerste helft van komend jaar plaats, vertelt hoofd productmanagement Karlinksy.
Im-oorlog
Midden 1999 sloeg de im-concurrentie om in een felle strijd om aansluiting op elkaars netwerk. Microsoft loste het openingssalvo door zijn MSN Messenger compatibel te maken met het im-protocol van AOL. Die online gigant was daar niet van gediend en waardeerde zijn netwerk op om daarmee de binnendringer buiten te sluiten. Vervolgens dokterden Microsoft-ontwikkelaars de veranderingen uit om hun client weer te kunnen aansluiten. AOL voerde daarop weer een opwaardering uit.
Uiteindelijk staakte Microsoft eind 1999 zijn pogingen bij te blijven met AOL’s im-netwerkprotocol. Ondertussen lopen er al lange tijd officiële initiatieven om tot standaardisatie en compatibiliteit te komen. Doel is om van im net zo’n universeel en client-onafhankelijk communicatiemiddel te maken als mail.< BR>