Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘ICT-outsourcing leidt tot betere dienstverlening’

22 november 2004 - 13:29ActueelGovernance & PrivacyQuint
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

ICT-outsourcing leidt tot een hoger serviceniveau binnen bedrijven. Volgens de studie Insights into Outsourcing (2004-2005) van Quint Wellington Redwood stijgt de servicegraad binnen een organisatie van 5,8 naar 6,9 op een schaal van 1 tot 10.

Tegelijkertijd zeggen de respondenten die deelnamen aan de studie, dat ze zelden tevreden zijn over het niveau van de dienstverlening van de outsourcing-leverancier. Volgens Quint laten deze uitkomsten enerzijds zien dat ICT-outsourcing vaak positieve resultaten heeft, maar dat er anderzijds nog een kloof ligt tussen verwachtingen van de klant en de daadwerkelijk geleverde serviceniveaus. Uit de studie komt ook naar voren dat ICT-outsourcing in de Benelux gemeengoed is geworden. 79 procent van de respondenten geeft aan dat hun bedrijf gebruik maakt van outsourcing-diensten of daar op korte termijn mee start.

Het onderzoek van Quint Wellington Redwood bestond uit een peiling onder een grote groep bedrijven in de Benelux en twee uitgebreide paneldiscussies met de twintig grootste leveranciers van outsourcing-diensten in Nederland en België. Doel was om een aantal fundamentele karakteristieken van outsourcing in de Benelux in kaart te brengen.

Uit de studie komt naar voren dat outsourcing-leveranciers van mening zijn dat klanten hun organisatie vaak onvoldoende op orde hebben en niet beschikken over voldoende personeel. Hoewel dit een succesvolle outsourcing-relatie in de weg staat, zien de leveranciers het niet als hun taak om dit probleem op te lossen.

Business Process Outsourcing (BPO) wordt over het algemeen gezien als de volgende trede op de outsourcing-ladder. De respondenten beschouwen BPO als complexer en meer bindend. Ze schatten de risico’s van BPO hoger in dan bij ICT-outsourcing, waardoor de drempel van BPO hoger ligt.

Leveranciers van BPO-diensten blijken uit twee verschillende stromingen te komen. Het gaat om bestaande leveranciers van ICT-outsourcing en om leveranciers van gespecialiseerde business services.

Uit de studie blijkt verder dat resultaten van offshore-outsourcing sterk verschillen. In sommige gevallen wordt meer dan 30 procent op kosten bespaard, terwijl in andere de productiviteit met maar liefst 100% terugliep. Daaruit blijkt dat deze markt nog sterk onderontwikkeld is. Quint verwacht in dit verband overigens een sterke opkomst van de voormalige Oostbloklanden, die zich met goedkope ICT-diensten op de West-Europese markt zullen gaan richten.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Onderzoek naar omkoping bouw Microsoft-datacenter Wieringermeer  

    AdvertorialGovernance & Privacy

    Impact van NIS2 op fysieke beveiliging

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitale soevereiniteit vraagt om herziening van cloudstrategie  

    Rusland, hacker
    ActueelGovernance & Privacy

    AIVD: Rusland steeds agressiever, China bespioneert bedrijven

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    3 alternatieven voor trainen van ai zonder gebruikersdata

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs