Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Heliview: ‘Kabelinternet onder druk, opmars ADSL’

14 maart 2005 - 12:513 minuten leestijdActueelGovernance & PrivacyHeliview
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Ondanks een lichte verbetering in de snelheidsperceptie van kabelinternet in de loop van 2004, blijft ADSL de voorkeur houden onder internetgebruikers in Nederland.

Het aandeel ADSL is in 2004 gegroeid van 24 procent naar 37 procent, terwijl kabelinternet een matige groei doormaakte van 28 procent naar 31 procent. Dit blijkt uit de meest recente meting van de Heliview Concurrentie Monitor Internet.

Voor wat betreft de prijsperceptie, worden kabelinternet en ADSL ongeveer als even duur gezien. Kijkend naar de snelheidsperceptie, valt op dat zowel smalband als breedband gebruikers vinden dat ADSL verbindingen meer snelheid bieden. Ook wordt ADSL als meer vooruitstrevend gezien dan de kabel. Van de analoge internetgebruikers, een belangrijke groep huishoudens die de stap naar breedband nog moet maken, vindt 62 procent de kabel en 77 procent ADSL vooruitstrevend. Daarnaast valt op dat kabelinternetters ADSL en kabelinternet van gelijkwaardige kwaliteit vinden, terwijl ADSL gebruikers de ‘eigen’ ADSL verbinding veel beter waarderen dan kabelinternet.

In hetzelfde onderzoek worden ook alle grote internet providers met elkaar vergeleken. Wanadoo en HetNet zijn veruit de meest spontaan genoemde providers. Analoge internetgebruikers noemen vooral ook Zonnet, waarbij het uiteraard de vraag is of dit zo blijft na de naamswijziging naar Versatel. In de keuzecriteria ziet Heliview een lichte kentering sinds begin 2004. Met 30 procent waren kosten het belangrijkste motief om voor een provider te kiezen. Momenteel geeft 25 procent aan op basis van kosten een provider te selecteren, gevolgd door 19 procent (begin 2004 nog 14 procent) van de huishoudens die kiezen op basis van de positieve ervaringen van anderen. Juist bij een zeer positief imago van ADSL onder internetgebruikers, kunnen huishoudens elkaar steeds meer naar ADSL aanbevelen. Ondanks de druk op kabelinternet, blijkt dat van alle grote providers @Home klanten het meest tevreden zijn. Zowel het dienstenaanbod als de stabiliteit van de verbinding worden positief gewaardeerd. Kijkend naar klanten van andere providers, valt op dat Chello klanten minder tevreden zijn met de helpdesk service en Zonnet/ Versatel klanten met de snelheid van de verbinding.

De concurrentie in de markt voor internettoegang blijft dus enorm, zeker als blijkt dat 15 procent van de huishoudens in 2005 een andere provider verwacht in te schakelen. Het aanbieden van meerdere diensten zoals telefonie en internet kan een succesfactor betekenen in deze markt. Vooral nu uit onderzoek van Heliview blijkt dat meer dan een kwart van de huishoudens met een PC interesse toont in een gecombineerd aanbod voor internet, telefonie en digitale televisie. Bij een dergelijk aanbod denkt een ruime meerderheid (52 procent) aan KPN als aanbieder.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Alarm

    Governance & Privacy

    Logius: DigiD is en blijft Nederlands

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Navo in zee met Google, 1 miljard voor TCS (en meer)

    omnibusvoorstel privacy
    Governance & Privacy

    AP: gevolgen Omnibusvoorstel niet goed onderzocht door EC

    Cloud & Infrastructuur

    Tweede Kamer maakt zich druk om verkoop Solvinity

    Cloud & Infrastructuur

    Gaia-X en de federatieve aanpak

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs