Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Week 33 – 2005

18 augustus 2005 - 22:003 minuten leestijdOpinieCarrière
Fred van der Molen
Fred van der Molen

Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wat google ik? Zijn rfid-nummerplaten ook geel? Tata en Techlogix: vredesduiven?

Wat google ik?
… wat jij niet wilt. Zoekmachines zijn sinds het begin van hun bestaan gebruikt en misbruikt. Data valt te vinden waarvan betrokkenen soms liever niet willen dat die wordt gevonden. Privacyvoorstanders en censuurtegenstanders bestrijden elkaar, omringd door rechtschapen kinderbeschermers en verdachte censors. Momenteel staat Google in de schijnwerpers door zijn reactie op een informatieakkefietje. Nieuwssite Cnet (News.com) publiceerde als praktijkvoorbeeld midden juli een artikel over privacy waarin allerlei gegevens over Google-ceo Eric Schmidt stonden; informatie over zijn politieke voorkeur, zijn hobby’s en andere persoonlijke gegevens. Die informatie was gevonden via, jawel, Google.
Op zich is dat niets nieuws, ware het niet dat de populaire zoekmachine zelf al verklaard heeft dat hij zich wil ontpoppen als persoonlijke index; een gepersonaliseerde zoekmachine met allerlei extra’s. Denk aan Gmail en de omstreden analyse van je mail daarin om gerichte advertenties, pardon gerelateerde interessegebieden, te kunnen etaleren. Wat de kwestie vooral sappig maakt, is de reactie van Google. Cnet staat nu op de zwarte lijst. Google-mensen mogen niet langer praten met verslaggevers van die nieuwssite. Het embargo loopt tot juli 2006. Inmiddels heeft de Britse tak van Cnet-dochter Zdnet gereageerd met een fraai stukje cynisme. Het biedt zijn nederige excuses aan voor de enorme misvatting dat zoekmachines zouden dienen om openbaar beschikbare data te vinden, te combineren en te correleren. De eindconclusie is een oproep aan de lezers vooral geen zoekmachines te gebruiken om informatie over Google te vergaren. Google wil het zo.
 
Zijn rfid-nummerplaten ook geel?
… in Groot-Brittannië waarschijnlijk niet. De Britse regering begint binnenkort met het testen van nummerplaten van auto’s die voorzien zijn van actieve rfid-chips. Deze worden door een accu van stroom voorzien en kunnen mede daardoor de data naar poortjes op 100 meter afstand versturen, desnoods bij hoge snelheden. Rfid-platen zijn een enorme stap voorwaarts vergeleken met het optisch herkennen van de karakters op nummerplaten dat momenteel uitgebreid getest wordt. Volgens een insider leidt dat in slechts 75 tot 90 procent van de gevallen tot accurate waarnemingen. Rfid-platen kunnen gebruikt worden voor beveiliging, toegangscontrole, elektronisch betalen op tolwegen en in parkeergarages en verkeersbegeleiding. Ook wegenbelasting, verzekering, 10.000-kilometerbeurten, en het voorkomen van inbraak en diefstal staan op de lijst van mogelijkheden. De rfid-platen zien er net zo uit als traditionele nummerplaten en hebben hetzelfde formaat. Ze bieden de dames en heren in uniform ongekende mogelijkheden. Leverancier Hills Numberplate bijvoorbeeld kan zijn E-Plate naar eigen zeggen nog uitlezen bij een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur. Dan kan de informatie ook gelijk door naar de rijkspolitie. Voor de ontzegging van de rijbevoegdheid.
 
Tata en Techlogix: vredesduiven?
… hopelijk wel. Tata Consultancy Services, de grootste it-dienstverlener van India, wil een opleidingscentrum in Pakistan openen, als onderdeel van een te sluiten joint venture met het Pakistaanse Techlogix (Lahore). Het centrum zal ontwikkeltrainingen aanbieden, om uiteindelijk een softwarefabriek in Pakistan te kunnen openen. De Pakistaanse it-industrie groeit hard, al is de omvang (150 miljoen dollar) nog gering in vergelijking met die van India (12,8 miljard dollar). Volgens de Britse online-nieuwsdienst Computergram is de samenwerking, bij gebleken succes, de eerste formele zakelijke joint venture tussen belangrijke bedrijven uit de twee landen. India en Pakistan leven sinds de gewelddadige scheiding in 1947 op gespannen voet met elkaar en hebben al vier oorlogen achter de rug. Maar wie weet zorgt een succesvolle it-samenwerking een beetje voor ontdooiing.

 
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.

Meer over

NetwerkenRFID

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Aandeelhouders voelen cyberaanvallen, financiële experts kennen Europese AI Act niet (en meer)

    ActueelCarrière

    Ai-specialisten zijn de nieuwste voetbalvedetten

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs