Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Focus voor MKB in 2006 op CRM

21 november 2005 - 14:39ActueelGovernance & PrivacyMamut
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Customer relationship management (CRM) staat in 2006 bovenaan op de agenda van MKB-bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Mamut.

43 procent van de bedrijven in deze sector besteedt in zijn IT-strategie de meeste aandacht aan klantrelatiebeheer. Met name het feit dat klantbehoud minder kosten met zich meebrengt dan klantwerving en mogelijkheden voor cross- en deep-selling, zijn de belangrijkste redenen voor deze focus. E-commerce krijgt de minste aandacht: ruim een kwart (26,6 procent) van de MKB-bedrijven geeft aan e-commerce op de laatste plaats te zetten. Dit blijkt uit onderzoek door softwareleverancier Mamut onder circa honderd MKB-ondernemingen.

De stijgende aandacht voor CRM in het MKB komt met name voort uit het feit dat er oplossingen op de markt komen, die speciaal voor deze sector zijn ontwikkeld. Continuïteit en de basis leggen voor groei zijn in deze branche belangrijke aandachtsgebieden. De juiste inzet van een CRM-oplossing kan hieraan een bijdrage leveren. Klantbehoud en meer omzet behalen uit bestaande klanten zijn bij uitstek dé manieren om de continuïteit te waarborgen en als bedrijf te groeien. Bovendien zijn de kosten voor het werven van een nieuwe klant vijfmaal hoger dan voor het behouden van een bestaande klant. Ook in de MKB-sector is dit besef doorgedrongen, wat de interesse in CRM-pakketten verklaart.

E-commerce blijft voor de MKB-branche een oninteressant aandachtsgebied. Weinig kleine of middelgrote bedrijven zien heil in het zakendoen via internet. Zij blijven de voorkeur geven aan persoonlijk contact, zo blijkt uit het Mamut-onderzoek.

‘Enkele jaren geleden was CRM dé belangrijkste ontwikkeling op IT-vlak,’ zegt Dave Kroder, countrymanager bij Mamut. ‘MKB-bedrijven hebben deze ontwikkeling lange tijd links laten liggen, omdat de beschikbare oplossingen alleen geschikt waren voor grotere organisaties. Met de komst van pasklare oplossingen voor het MKB, zoals Mamut CRM, zijn ook de aandacht voor het gestructureerd vastleggen van klantinformatie en het gebruikmaken van deze gegevens in de MKB-sector toegenomen. Bedrijven zien in toenemende mate hoe klantinformatie te gebruiken is voor gerichte marketingacties en up- en cross-selling.’

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Nederlandse organisaties weten bar weinig van de Data Governance Act

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google vergroot soevereiniteit-opties van clouddiensten

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Google Cloud verzekert klanten: Amerikaanse afkomst belemmert data-soevereiniteit niet

    ActueelCarrière

    Cyberveiligheid naar bestuurskamer: noodzaak van board-training

    AchtergrondGovernance & Privacy

    OTC helpt bedrijven met tools voor ict-rapportagestandaard IDRS

    Gebouw TU/e
    ActueelGovernance & Privacy

    Cyberaanvaller TU/e misbruikte zwakke vpn en oude wachtwoorden

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs