Microsoft start vandaag met een nieuw programma om de relatie met de salesmedewerkers van resellers te versterken. Het programma 'The Circle of Success' biedt incentives, privileges en beloningen aan salesmedewerkers die met succes Microsoft licentie-overeenkomsten verkopen aan klanten. Hoewel het programma zich richt op de individuele salesmedewerkers en niet op de resellerorganisatie waartoe zij behoren, profiteren ook de resellers van de extra motivatie, kennisopbouw en de hogere omzet.
Via het programma wil Microsoft een gespecialiseerde community creëren van verkopers en tevens hun deskundigheid op het gebied van Microsoft-oplossingen en licenties vergroten. Salesmedewerkers kunnen zich kosteloos inschrijven via de speciale website www.thecircleofsuccess.nl.
Het programma werkt met een puntensysteem, waarbij 'credits' te verdienen zijn voor iedere licentietransactie. De verdiende credits kunnen vervolgens via een webshop worden ingewisseld voor allerlei cadeaus. Daarnaast bepaalt een combinatie van gerealiseerde licentieverkopen en deelname aan trainingen en examens, de status van de deelnemer: Graduate, Bachelor, Expert of Master. Hoe hoger deze status, hoe meer keuzemogelijkheden en hoe waardevoller de beloningen.
Salesmedewerkers die zich aanmelden bij The Circle of Success ontvangen tevens een speciale pas en worden regelmatig op de hoogte gehouden van ontwikkelingen op hun vakgebied, zodat hun kennisniveau – en daarmee de waarde voor de reseller waarvoor zij werken – verder groeit.
Dit is nu precies het soort van bemoeizucht van Microsoft in het verkooptraject dat erg sterk lijkt op omkoping met als enig doel dat de verkoper licenties verkoopt en niet nadenkt of de klant er ook baat bij heeft.
De directe Microsoft-beloning voor de verkoper gaat buiten de resellerpolicy om en is daarom slecht. Als je als klant denkt een objectief advies te hebben gekregen van een voor jou vertrouwde reseller, heb je dus een advies gehad van een verkoper die erg gebrand is op Microsoft-licenties.
Dit doet mij denken aan de extra Microsoft programma’s (voor privégebruik) die een systeembeheerder kon sparen als hij meer Microsoft-licenties kocht en die er mede voor verantwoordelijk is dat iedereen over stapte op Microsoft-software (dit is circa 10 jaar geleden actief gedaan).
Bemoeizucht? Welnee, juist de informatie die verstrekt wordt heeft als doel om niet licentiegericht te verkopen maar oplossingsgericht. Een wezenlijk en groot verschil!