Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Helft nieuwe applicatie-implementaties faalt

25 oktober 2006 - 09:28ActueelInnovatie & TransformatieCompuware
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Meer dan 50 procent van de implementaties van nieuwe applicaties faalt. Dat concludeert Compuware uit onderzoek onder Europese it-managers.

Reden voor het falen is dat er geen formele methodes worden gebruikt voor het beheren van de prestaties van de applicaties. Daarnaast geeft een deel van de ondervraagden aan dat er bij implementaties vaak ineffectief wordt gewerkt.

Ruim de helft van de respondenten geeft aan dat ze onverwachte prestatieproblemen zijn tegengekomen bij zo'n 20 procent van de applicaties die in gebruik werden genomen. De gevolgen hiervan zijn groot. Tweederde van de ondervraagden geeft aan dat applicaties daardoor te laat zijn opgeleverd. Ook wordt er niet tegemoet gekomen aan de prestatiestandaarden die zijn opgesteld in de service level agreements, komen de kosten voor het opleveren van applicaties ruim boven het afgesproken budget uit en wordt er niet tegemoet gekomen aan de verwachtingen van eindgebruikers. Tot slot valt er niet te ontkomen aan de negatieve effecten op bestaande systemen en diensten.

Wanneer het prestatieniveau van een applicatie terugvalt, merkt 78 procent van de ondervraagden dat aan de tevredenheid bij klanten. Volgens 22 procent gaat het zelfs ten koste van de bedrijfsomzet. Maurice Groeneveld, directeur voor Centraal-Europa bij Compuware is niet verrast: "Deze bedrijfsgevolgen zijn te verwachten als je kijkt naar de huidige aanpak van applicatieprestaties. Organisaties volgen de verkeerde processen en bijna de helft van de bedrijven onderkent het opstellen van prestatieklassen niet eens als een essentiële stap in de cyclus van applicatieontwikkeling. Dit is een groot probleem, omdat deze klassen het mogelijk maken om te begrijpen hoe een applicatie gaat presteren zodra deze operationeel wordt."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    6 reacties op “Helft nieuwe applicatie-implementaties faalt”

    1. Danny Frietman schreef:
      27 oktober 2006 om 09:50

      Een groot deel van het succes van een implementatie wordt bepaald door de afbakening in de oriëntatie en selectie fase. Veel organisaties spenderen te weinig tijd aan deze cruciale fase en laten zich, gedreven door grote tijdsdruk,te snel verleiden tot een te snelle keuze van een mogelijke oplossing. Kortom, definieer het programma van eisen eerst intern, deze extra tijdsinvestering in deze oriëntatie en selectie fase levert uiteindelijk meer op!

      Danny Frietman, Marqit

      Login om te reageren
    2. Leon Dohmen schreef:
      3 november 2006 om 10:05

      Meer tijd lost niet altijd het probleem op dat Danny Frietman schetst. Het gaat veel meer om, hoe doe ik een goed en compleet programma van eisen opstellen? Goede vakmensen en een goede aanpak zijn hiervoor onmisbaar. Het gebrek hieraan los je niet op met meer tijd.

      Login om te reageren
    3. Danny Frietman schreef:
      8 november 2006 om 08:04

      Ik ben het hier volledig mee eens, met een belangrijke toevoeging dat deze vakmensen onafhankelijk moeten zijn. Dank voor jouw aanvulling.

      Login om te reageren
    4. fedor alema schreef:
      9 november 2006 om 13:49

      Veel projecten ‘falen’ ook omdat de uiteindelijk gerealiseerde oplossing in de praktijk niet blijkt aan te sluiten op het verwachtingspatroon van de opdrachtgever. Het resultaat is dan volledig volgens bestek opgeleverd, maar de klant blijkt een heel andere inschatting te hebben gemaakt, en is dan niet tevreden. De enige manier om dit soort ruis te voorkomen is door een uitgebreid prototype te bouwen, maar dan wordt het project meestal weer te kostbaar. Een beetje het verhaalvan de kip en het ei dus

      Login om te reageren
    5. Sjaak Laan schreef:
      10 november 2006 om 15:04

      … en dat is dan weer de sterke kant van applicatie ontwikkelmethodes als RUP, waarbij de klant zeer regelmatig meekijkt met de tussenresultaten en die tijdig kan bijsturen. Het is een utopie te denken dat gebruikers specificaties kunnen opstellen. Probeer zelf maar eens de specificaties op te stellen van een videorecorder.

      Login om te reageren
    6. Ton Schrantee schreef:
      14 november 2006 om 13:20

      We zijn er bijna..:-) Door de agile variant van RUP te gebruiken als ontwikkelmethode, krijgt klant precies wat hij verwacht!

      OK niet alles tegelijk, maar in een aantal iteraties die telkens direct bruikbare spullen opleveren voor hem. De gebruikers zijn binnen Agile RUP direct actief in het ontwikkelteam en weten op ieder moment wat ze kunnen gebruiken en wat ze binnenkort kunnen verwachten. Zij voelen zich als teamlid zo vanaf het begin mede-eigenaar van de oplossing.
      Ze hoeven niet meer van te voren complete requirements lijsten te maken. Dergelijke requirementslijsten leveren alleen maar schijnzekerheid over de bruikbaarheid van IToplossing.
      Vaak weten gebruikers aan het begin van het project ook nog niet precies de details van wat ze willen. Gedurende het ontwikkeltraject leren ze ook. De testfase na ontwikkeling is dan al te laat om veranderingen te doen, en het begin van onvrede en een stroom van change requests.

      Agile software development is “the way to go”. Hiermee kan de kloof tussen IT en Business eindelijk weer gedicht worden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs