Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ip-telefonie

05 januari 2007 - 12:075 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurHP Inc.TNOVosko Networking
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Sommige aanbieders van triple play-diensten bezorgen VoIP een slechte naam, doordat ze hun producten overhaast op de markt brengen.

Wat is dat?

Professionele aanbieders van spraak over het ip-protocol en ook sommige netwerkbeheerders spreken liever niet van VoIP, maar van ip-telefonie. Daarmee wordt niet enkel ordinair spraakvervoer bedoeld maar ook daaraan gekoppelde diensten, van voicemail en ruggespraak tot integratie met applicaties en doorschakeling naar gsm, pda en WiFi-netwerk. Léon B.C. de Vos, hoofd Netwerk en Telefonie bij TNO: "De term VoIP is enigszins besmet, omdat die wordt geassocieerd met skypende thuisgebruikers en aanbieders van triple play-diensten. De eerste groep downloadt tegelijkertijd ook een film van het internet, zonder dat quality of service-mechanismen ervoor zorgen dat ondertussen de spraakpakketjes voorrang krijgen. Dat kan haperingen in het gesprek tot gevolg hebben. "Sommige aanbieders van triple play-diensten bezorgen VoIP een slechte naam, doordat ze hun producten overhaast op de markt brengen zonder dat hun infrastructuur en diensten er klaar voor zijn.Maar dat heeft allemaal niets te maken met ip-telefonie over bedrijfsnetwerken." (De Vos spreekt hier overigens als gebruiker van ip-telefonie, niet als TNO-onderzoeker.)

Wat zijn de trends?

  • Tenzij nevenvestigingen aan elkaar worden gekoppeld, betekent ip-telefonie niet automatisch een besparing. Startkosten worden vaak onderschat omdat bijvoorbeeld geen rekening wordt gehouden met de benodigde uitbreiding van het netwerk.
  • Ip-telefonie biedt pas meerwaarde boven traditionele telefonie wanneer werknemers onder hetzelfde telefoonnummer bereikbaar zijn op hun vaste telefoon, gsm of pda. Ook de integratie van ip-telefonie met bedrijfsapplicaties kan nuttige nieuwe functies opleveren.

Welke oplossingen zijn er?

  • Ip-telefonie over WiFi als vervanging van DECT-telefoons. Wim Coenen, Director Business Development bij Vosko: "Als dat netwerk er toch al ligt, waarom zou je het dan ook niet gebruiken voor telefonie." Van de geluidskwaliteit moeten gebruikers echter niet te hoog gespannen verwachtingen hebben. "Gebruikers ervaren de kwaliteit van de verbinding als tussen vaste telefoon en gsm in."
  • Gsm-integratie via ‘twinning’. Als iemand het persoonlijke nummer van een werknemer belt, rinkelt zowel het vaste toestel als de mobiele telefoon.
  • Integratie van WiFi en gsm/umts, dankzij dual mode toestellen. Als de gebruiker buitenshuis is belt hij via het gsm- of umts-netwerk. Als de gebruiker binnenshuis is worden telefoontjes via het WiFi-netwerk bij hem afgeleverd. Coenen: "Dat bespaart kosten voor mobiele telefonie."
  • Het gebruik van dynamic host configuration protocol (DHCP)-servers voor ip-telefonie. Nieuwe telefoons krijgen bij aansluiting dynamisch een ip-adres in de juiste range toegewezen van deze DHCP-server. Coenen: "Dat maakt het gemakkelijker om medewerkers te verhuizen, flexwerkplekken in te richten of het kantoor uit te breiden met nieuwe werkplekken."
  • Single sign on (SSO). Zodra de gebruiker zich aanmeldt op een werkstation, wordt zijn ip-telefoon ook aangemeld.
  • Integratie met aanwezigheids- en samenwerkingstools. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zien dat een werknemer al aan de telefoon is en hem vervolgens een instant message sturen.
  • Authenticatie op het netwerk via aansluiting van een telefoon op een switch die MAC-authenticatie ondersteunt. Zo weet het netwerk dat het van doen heeft met een telefoon, en kan het de spraakpakketjes voorrang geven.
  • Telefoons die de open standaard IEEE 802.1x ondersteunen, waarmee authenticatie van telefoongebruikers mogelijk is via de invoer van een gebruikersnaam en wachtwoord. Gijs Zantvoort, solution en program manager bij HP: "Dat betekent een vooruitgang ten opzichte van identificatie via het MAC-adres van een telefoon. Dat is niet erg veilig. Het is eenvoudig om met een pc een ander MAC-adres te emuleren en zo bijvoorbeeld toegang te krijgen als telefoon."
  • Telefoons die de open standaard LLDP-MED ondersteunen (MED = Media Endpoint Discovery). De switch kan zo locatie-informatie doorgeven. Is vooral belangrijk in de V.S. omdat daar voor een 112-oproep locatie-informatie vereist is. Maar er zijn meer voordelen. Zantvoort: "Als een telefoon geen toegang krijgt tot het netwerk is deze ook niet te zien. Via LLDP-MED kun je toch informatie over zo’n telefoon krijgen."
  • Switches die meerdere 802.1x-sessies per switchpoort ondersteunen. Zantvoort: "Een ip-telefoon heeft vaak twee netwerkpoorten, eentje voor de switch en eentje voor aansluiting op een pc of notebook. Stel dat je maar één 802.1x sessie per switchpoort beschikbaar hebt. In dat geval kan je alleen maar de connectie van switch naar telefoon authentificeren. Als je dat doet dan heb je geen controle over de tweede poort op de telefoon, want die is gewoon verbonden met het netwerk zonder dat er toegangscontrole op plaats vindt. Als je meerdere 802.1x- sessies per poort beschikbaar hebt, kan je zowel de telefoon controleren als de extra poort van de telefoon."

Wie geeft hierover adviezen?

• AAC Cosmos
• BT
• Capgemini
• CIBER
• Centric
• Deloitte Consultancy
• EDS
• Getronics PinkRoccade
• Hewlett-Packard
• IBM – Global Business Services
• Imtech ICT
• Inter Acces
• LogicaCMG
• M&I/Partners
• Polteq International Testing Services
• Unisys

Meer over

TelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs