Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het verval van de mobiele providers

29 januari 2007 - 11:34ChannelCloud & InfrastructuurInteroute
Redactie Computable
Redactie Computable

Een Nederlandse medewerker zit voor zaken in Praag en belt met zijn mobiel naar zijn collega’s in Nederland. Kosten: 1 euro per minuut. Een behoorlijke kostenpost als je alle minuten en mobiele medewerkers bij elkaar optelt. Overstappen naar VoIP lijkt de oplossing, maar de mobiele operators dan?

VoIP is inmiddels ruimschoots doorgedrongen in verschillende sectoren van het bedrijfsleven en is naast de lan-omgeving ook voor wide area netwerken beschikbaar. En inderdaad, kostenbesparingen zijn een voordeel, maar er zijn er meer. Zo is de VoIP-gebruiker op elke (internationale) lokatie bereikbaar op zijn vaste bedrijfstelefoonnummer en belt hij via de internetverbinding die hij toch al gebruikt voor data.

Nieuwe federation-servers maken het mogelijk om bedrijven onderling te koppelen, waardoor het hele vaste telefonienetwerk omzeild wordt. Sterker nog, ook op pda's, handhelds en mobiele telefoons kan een softclient draaien. Het mobiele gesprek loopt dan niet meer via gsm of umts, maar via de lokale internetaansluiting via een hotspot thuis of op het werk.

Een onomkeerbare trend die veel teweeg zal brengen in de telecomwereld. Zag KPN een paar jaar geleden nog met lede ogen aan hoe mobiele telecomoperators marktaandeel van de gigant opslokten, nu zijn het de mobiele telecomoperators die verkeer en inkomsten zien verdwijnen naar het internet.

Het zal nog wel even duren voordat de meeste zakelijke gebruikers de omslag hebben gemaakt, maar de vernieuwingsslag komt steeds dichterbij. Volgens Gartner worden er de komende vijf jaar 150 miljoen VoIP telefoons aangeschaft. Ict-managers komen voor de keuze te staan of ze een echte telefoon of VoIP-softclient aan moeten schaffen. Daar waar een desktop of laptop aanwezig is (in ongeveer 80 procent van de gevallen) blijkt de (vaak duurdere) telefoon overbodig te zijn.

We zullen zien.

Berend Jan van Maanen
Country manager Benelux & Nordics Interoute

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs