Microsoft wil zijn partnerstrategie veranderen om var’s te helpen geld te verdienen met onder andere het Web 2.0-concept.
Het Partnering for the Future (PFTF)-initiatief is opgezet om bestaande partners bewust te maken van en klaar voor kansen in de softwaresector. Ook hoopt Microsoft met het initiatief een nieuwe lichting partners aan te trekken.
De ontwikkeling van Web 2.0 ondergaat een versnelling, volgens marktanalisten. Web 2.0 is de term voor al het ‘nieuwe' wat op internet gebeurt. Hierbij komen o.a. zaken als AJAX (asynchronous JavaScript en XML), Adobe Flex, utility based computing, software as a service en RSS aan bod. Tevens brengt de interactie nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals filtering van ongewenste reacties op blogs en de schaalbaarheid van applicaties en virtuele architectuur.
Microsoft's Steve Clayton legt op zijn blog uit dat PFTF een nieuwe golf partnerschappen inluidt voor de softwaregigant. Het initiatief speelt in op voorspellingen van analisten, zoals dat meer dan 40 procent van de investeringen van mkb tegen 2010 in saas zal zijn. "Dit betekent dat er grote kansen liggen voor isv's om applicaties saas-enabled te maken, en ook voor nieuwkomers om webgebaseerde applicaties te bouwen", zegt Clayton. "We realiseren ons dat in de komende drie jaar de manier waarop we zakendoen zal veranderen door internetontwikkelingen. We moeten dan ook onze partneraanpak mee-ontwikkelen", aldus Karl Noakes, directeur channel development Microsoft.