Forrester Research heeft Oracle’s Siebel CRM en SAP’s mySAP CRM uitgeroepen tot beste crm-oplossingen. Dit staat in een rapport van de Forrester Wave, waarin enterprise crm-oplossingen worden geëvalueerd voor financiële diensten.
Forrester analyseerde de crm-oplossingen van de volgende leveranciers: Infor, Microsoft, Onyx Software, Oracle (PeopleSoft, Siebel CRM, Siebel CRM On Demand), Pegasystems, SAP en Salesforce.com.
Hiervoor gebruikte de onderzoeker 464 criteria, zoals omzet, marketing en service tools en of de crm-oplossingen bpm-mogelijkheden bevatten. Vooral voorgebouwde processen voor financiële instellingen waren een belangrijk criterium.
"Oracle's Siebel CRM On Demand en salesforce.com bieden aantrekkelijke alternatieve deployment methodieken door gebruik van software-as-a-service (SaaS), en Oracle's PeopleSoft CRM en Pegasystems hebben robuuste bpm-mogelijkheden", volgens het rapport. "Bij Infor, Microsoft Dynamics CRM en Onyx ontbreken belangrijke functionaliteiten voor financiële systemen, maar hun workflow tools zijn sterk en staan klanten toe hun processen op maat te maken en toe te passen zoals zij dat willen."
Ben benieuwd of de klanten/gebruikers van deze systemen het hier mee eens zijn. Als beste staat voor duurste, en meest moeizame implementatie, dan kan ik de onderzoeksconclusie wel begrijpen. Of misschien moet u in het artikel wat meer onderzoekscriteria vermelden, n.l. omzet, marketing en service tools zegt niet zoveel. Als omzet een criteria is voor het bepalen van beste oplossing, is het niet zo vreemd dat SAP en Oracle er als beste uitkomen, dit zijn de twee grootse ERP spelers ter wereld. Wat telt bij CRM is gebruikers adoptie en en klanttevredenheid. Als dit mee zou wegen zouden m.i. de conlusie ander moeten zijn.