Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

HBD: innoveren of inleveren

27 maart 2007 - 13:12ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Als resellers niet innoveren en hun kansen grijpen, bestaat de kans dat hun functie wordt overgenomen door merk-fabrikanten en nieuwe spelers, volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

Deze komen niet uit alleen uit eigen land, maar bijvoorbeeld ook uit India en China. Deze conclusie kan worden getrokken uit vier toekomstscenario's die het HBD heeft gepresenteerd tijdens zijn jubileumcongres.

Het HBD heeft vier scenario's uitgewerkt over hoe de detailhandel er in 2020 uit kan zien. Dit is nooit eerder gedaan voor de detailhandel. Het HBD heeft een groot aantal ondernemers, werknemers en (detailhandels)deskundigen gevraagd naar zekere en onzekere trends. Deze vormen de basis voor de scenario's.

Zo zoekt de consument naar beleving, weet hij, dankzij internet, alles over een product en zijn er legio kanalen om een product te kopen. Dit zijn de ontwikkelingen waar resellers een antwoord op moeten vinden om de klant aan zich te blijven binden. De vier scenario's bieden zowel kansen als bedreigingen voor resellers. Zo is een van de mogelijkheden dat fabrikanten met een sterk merk zich in de detailhandel zullen storten. Ze richten zich rechtstreeks tot de consument met eigen winkels, franchisewinkels, maar ook via internet. Ze maken slim gebruik van ict en van logistieke dienstverleners.

De vier scenario's leiden tot een gemeenschappelijke conclusie: mits er wordt geïnnoveerd zijn er kansen voor iedereen. Juist kleinschalige ondernemers kunnen prima inspelen op de gespecialiseerde vraag. Speciaalzaken die louter vanuit een branche-invalshoek blijven werken, krijgen het moeilijk. De consument wenst bedrijven die goederen, diensten, advies, sfeer en beleving bieden. Hij kiest voor aanbieders die het beste en het snelste tegemoetkomen aan zijn hooggestelde verwachtingen. Om het vertrouwen van de consument te winnen moeten filiaalketens en franchisebedrijven zich als sterk merk neerzetten. De detailhandel kan niet uitsluitend in winkelconcepten blijven denken. Andere kanalen – internet, mobiele telefoon, etc. – hebben in 2020 een volwaardige plaats veroverd naast het aloude winkelkanaal.

Ict speelt een sleutelrol in 2020, maakt nieuwe concepten mogelijk en ondersteunt zowel front- als backoffice. De omslag naar een multichannel aanpak en het toenemende belang van ict vragen om nieuwe functies en andere expertise binnen bestaande functies. Opleiding, training en om- en bijscholing moeten hoog op de agenda staan en vragen flinke investeringen.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs