Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Groothandel omarmt het internet

18 juli 2007 - 09:44ActueelCloud & InfrastructuurUnit4

Internet wint steeds meer terrein als verkoopinstrument voor groothandelsondernemingen in Nederland. Dertig procent verwacht meer groei primair te kunnen realiseren via nieuwe verkoopkanalen als internet. Dit blijkt uit onderzoek van Unit 4 Agresso onder groothandelsondernemingen in Nederland. Groothandels werd een aantal vragen voorgelegd gericht op groei, kostenbesparingen en prestatie-indicatoren.

Eenderde denkt primair te kunnen groeien door productontwikkeling en nieuwe distributieschappen. Twintig procent verwacht vooral natuurlijke groei door het aantrekken van de markt. Groeien door overnames of nieuwe vestigingen gaat voor groothandels niet op. Slechts zes procent denkt een toename te realiseren door (Europese) expansie.

Optimalisatie van het inkoopproces en de strategische positionering daarvan is voor de ondervraagden de voornaamste manier van kostenbesparing. Een kwart noemt voorraadbeheersing als primaire besparingsmethode. Hoewel internet terrein wint als verkoopkanaal blijkt het voor slechts 5% van de respondenten een manier voor kostenbesparing te zijn. Op de vraag welke indicatoren het zwaarst wegen bij de beoordeling van de bedrijfsprestaties antwoordt de meerderheid (52%) omzet en marge en wordt relatief weinig geantwoord met onderliggende indicatoren, zoals de omloopsnelheid van de voorraad of leveringsbetrouwbaarheid.

"Opvallend is de opmars van internet als nieuw verkoopkanaal", aldus Bert Siekmann, Product Marketing Manager bij Unit 4 Agresso Enterprise Solutions in een toelichting op de cijfers. "We zien deze ontwikkeling terug in de sterk gestegen vraag naar onze internettoepassingen, zoals Web Solutions en Web Services. Daarnaast is het interessant te zien dat groothandels kostenbesparingen vooral op voorraad en inkoop denken te behalen. Men denkt dan niet meteen aan gespecialiseerde toepassingen voor voorraadoptimalisatie of besteladvisering, die zich vaak op historische gegevens baseren, maar wil zich veel meer richten op een combinatie van de juiste informatie en handelsgeest. De behoefte ligt dus primair bij de ondersteuning van medewerkers bij het nemen van de juiste inkoopbeslissingen in een snel veranderende handelsomgeving. We zien dat assortiment en marktvraag zo snel wisselen dat alleen historische gegevens om te sturen te kort schieten. Het handelsspel van verkoop en inkoop blijft uiteindelijk mensenwerk!"

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Martin Merz
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-size-fits-all bij soevereine cloud SAP

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP investeert miljarden in digitale soevereiniteit EU

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs