Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De zeven principes bij managed services

20 juli 2007 - 10:403 minuten leestijdActueelGovernance & PrivacyKaseya
Redactie Computable
Redactie Computable

Het boek ‘Seven habits of Highly effective People’ van Stephen R. Covey is in mijn ogen het succesvolste managementboek ooit. De habits, ofwel principes, kunt u gebruiken om uw persoonlijke en zakelijke leven effectiever te maken. Indien u het niet kent, raad ik het u zeker aan!

Dagelijks adviseer ik it-dienstverleners over de implementatie van managed services binnen hun organisatie. Vele it-dienstverleners zijn bezig het zogenaamde break/fix-model, ofwel probleem/uren-model te vervangen door een op diensten gebaseerd model, ofwel it managed services.

Hieronder probeer ik, door gebruik te maken van de bekende principes van Covey, u de juiste handvatten te geven om een succesvolle it managed services provider (MSP) te zijn:

1. Be proactive
Een goede MSP is zeer pro-actief ingesteld. U bent verantwoordelijk voor de totale it-infrastructuur van uw klanten, u dient dus te weten wat er gebeurt. Een MSP belt zijn klanten om aan te geven dat er een probleem is, niet andersom! De enige manier om dit bereiken is het netwerk voortdurend te monitoren, gegevens te verzamelen en deze te analyseren.

2. Begin with the end in mind
Denk na over wat de klant wil en kan met de it-middelen in zijn bedrijf. Een goede MSP is tevens de ‘chief information officer' voor de klant. Adviseer uw klant op stategisch niveau! Spreek met uw klant af wat hij van u kan verwachten en andersom, maak dus een goede service level agreement (SLA). Denk daarnaast over uw eigen bedrijf na, hoe ziet u uw ideale dienstverlening in de toekomst?

3. Put first things first
Weet wat u wilt doen en wanneer. Alles begint met goede registratie. Indien u de it-problemen bij de klanten niet registreert, weet u ook niet wat u moet doen. In de SLA spreekt u met de klant af hoe snel u reageert; werk daarom in de juiste volgorde uw incidenten af! Ren ook niet voordurend achter de feiten aan. Een voordeel van het leveren van it managed services is dat u uw werk kunt inplannen en dus veel efficiënter met uw mensen en tijd kunt omgaan.

4. Think win/win
Het leveren van it managed services plaatst u aan dezelfde kant van de tafel als de klant. U ontvangt maandelijkse inkomsten voor het doen van het totale beheer bij de klant, niet meer per uur in geval van problemen. De klant heeft voorspelbare kosten en u hebt voorspelbare inkomsten. Daarnaast loont het voor u eindelijk om efficiënter te werken! Automatiseer daarom uw dienstverlening en lever uw diensten zoveel mogelijk via internet. Geef de klant rapportages over uw werk en regelmatig overleg met hun cio (u dus!).

5. Seek first to understand, then to be understood
Het break/fix-model geniet vaak een lage tevredenheid bij de klanten. Vraag de klant hoe hij denkt dat u het beter kunt doen. U zult snel bij het it managed services-model terechtkomen! Weet daarnaast wat u beheert, doe regelmatige inventarisaties om uw SLA's te kunnen garanderen!

6. Synergize
U kunt niet alles alleen, soms is samenwerken beter. Zoek andere dienstverleners waarmee u kunt samenwerken op gebieden waar niet uw kennis ligt. Gebruik ook beheerssoftware waardoor andere partijen met u kunnen samenwerken bij uw klanten. Beheer uw klanten alsof het één groot netwerk is, dat is pas echt efficiënt!

7. Sharpen the saw
Blijf uzelf verbeteren! Automatiseer uw vaak voorkomende taken en los problemen automatisch op! Denk daarnaast na over nieuwe services waar uw klanten baat bij kunnen hebben.

Als u zich aan deze principes houdt, worden u en uw klant er beter van!

Matthé Smit
Senior Managed Services Consultant bij Kaseya

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Cyberveiligheid naar bestuurskamer: noodzaak van board-training

    Governance & Privacy

    OTC helpt bedrijven met tools voor ict-rapportagestandaard IDRS

    Gebouw TU/e
    ActueelGovernance & Privacy

    Cyberaanvaller TU/e misbruikte zwakke vpn en oude wachtwoorden

    Europa
    ActueelGovernance & Privacy

    Een nieuw cybersecuritymodel: Europa aan zet

    ActueelGovernance & Privacy

    Brancheorganisaties lanceren uniforme NIS2-tool na wildgroei aan checklists

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs