Ook al waren wij grootverbruikers van koek zagen wij nooit vertegenwoordigers van Bastogne of Verkade aan de deur. Wij kochten onze koeken gewoon bij de detailhandel.
Mijn moeder zei altijd dat de koektrommel "aardig vol" zat als ze niet wilde dat de koek snel opraakte. Bij ons thuis was een goedgevulde koektrommel namelijk snel leeg. Ook al waren wij grootverbruikers van koek zagen wij nooit vertegenwoordigers van Bastogne of Verkade aan de deur. Wij kochten onze koeken gewoon bij de detailhandel, die weer beleverd werd door distributiecentra, waar vernoemde leveranciers hun heerlijkheden aan de man brachten.
De plaatselijke koekhandelaar zou er niet aan moeten denken om ons als klant kwijt te raken. Andersom trouwens ook niet, hij had echt verstand van koeken, kende ons precies, wist wat we wilden, bracht steeds weer nieuwe varianten, liep vaak even mee naar de auto en gaf 1x per jaar een leuke cursus koekenbakken. 'Ieder zijn vak' riep mijn vader dan en deed zichzelf tegoed aan een heerlijke rondo.
De ict koektrommel is ook weer heerlijk gevuld. Mensen consumeren weer gretig en de bodem is nog lang niet bereikt. De neiging om in deze tijden zelf de trommel te vullen is bij menig leverancier aanwezig. Verleidelijk, maar het passeren van de toegevoegde waarde van een distributeur is niet slim. Wat gebeurt er als de resellers support of training moeten hebben? Of als een reseller een DOA heeft? Of presales vragen stelt die vaak een tijdzone moeten wachten? Of wat als producten die ‘ergens in Amerika' op voorraad zijn, morgen op de stoep moeten staan? Niet slim en niet handig om dan het kanaal te passeren. Service, voorraad en kennis kosten geld. De eindklant vaart daar echter wel bij. ‘Ieder zijn vak' roep ik dan. Dus laat de distributeur via de reseller de eindklant bedienen, dan blijft die trommel goed gevuld voor iedereen!
Marc Dubach
Marketing & communication manager bij Acal