Adequaat systeembeheer is een belangrijke pijler voor elke onderneming die afhankelijk is van een netwerk. Wat is het dan oneerlijk als het bedrijf extra moet betalen na een storing.
Voor een bedrijf gaat systeembeheer uiteindelijk maar om één ding: optimale beschikbaarheid. Wat is het dan oneerlijk als het bedrijf extra moet betalen na een storing, omdat hij de rekening voor extra werkuren en voorrijkosten krijgt gepresenteerd! Me dunkt dat het dan eigenlijk niet in het belang van de systeembeheerder is dat de it omgeving van de klant feilloos werkt.
Als ik een systeembeheerder was bood ik it werkplekbeheer, serverbeheer en netwerkbeheer als complete dienst aan voor een vast bedrag per maand. En om je te differentiëren en je klanten jarenlang innig tevreden aan je te binden zou je ook het volgende kunnen doen:
– Geef de klant tot drie jaar in de toekomst inzicht in it kosten
– Voer het reguliere systeembeheer uit en installeer regelmatig patches en updates
– Monitor de it omgeving 24/7 zodat je direct kunt ingrijpen bij problemen
– Doe zoveel mogelijk buiten kantoortijden zodat de productie van het bedrijf altijd door kan gaan
– Als er een storing is, wees er snel bij en reken de klant geen voorrijkosten of extra gewerkte uren aan
– Bied volledige ondersteuning en help de klant om zijn it-omgeving zo optimaal mogelijk te benutten.
Dit zijn niet mijn ideeën. Ik ben tenslotte geen systeembeheerder. Maar een beetje Googlen en je komt bij bedrijven in Nederland die het echt zo aanpakken. En daarbij enorme successen boeken in een toch wel heftig concurrerende pool van systeembeheerders. We horen graag de tips, trucs, inzichten en ervaringen van systeembeheerders. Ook een column schrijven voor Channelweb? Neem contact op met de redactie.
Marjolein van Loenen
Redacteur bij CRN