Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Trage applicaties nog steeds bron van ergernis

31 juli 2007 - 08:43ActueelGovernance & PrivacyCitrix
Diederik Toet
Diederik Toet

Bijna 90 procent van de Nederlandse organisaties blijkt te kampen met trage softwaretoepassingen. Medewerkers gebruiken steeds meer toepassingen waardoor structurele prestatie- en beschikbaarheidsproblemen ontstaan. De ict-helpdesk is vaak de uitlaatklep.

Nederlandse organisaties kampen nog massaal met trage applicaties. Maar liefst 86 procent worstelt regelmatig met dit productiviteitsprobleem. Vorig jaar was het er even slecht mee gesteld. Dat blijkt uit onderzoek van Citrix Systems, leverancier van application delivery infrastructure.

"De afgelopen jaren is het aantal applicaties waar eindgebruikers mee werken, gestaag toegenomen", zegt Rob van der Hoeven van Citrix Benelux. "De nadruk lag daarbij lang op functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid, met als gevolg dat er nu structurele prestatie- en beschikbaarheidsproblemen zijn ontstaan die zich niet meer eenvoudig laten oplossen met wat extra hardware."

Helpdesk

Trage applicaties leiden volgens het onderzoek tot flinke frustratie. De ict-helpdesk blijkt daarvoor de meest voor de hand liggende uitlaatklep te zijn. Meer dan 80 procent van de respondenten zei af en toe problemen te ervaren tussen gebruikers en de helpdesk. Bij een kwart van de organisaties is dit soort problemen zelfs schering en inslag. Het onderzoek toont dat niet meer dan 13 procent van de respondenten nooit last heeft van problemen tussen helpdesk en eindgebruiker.

"Trage applicaties zijn onmiskenbaar een van de meest miskende it-problemen van onze tijd", vervolgt Van der Hoeven. "Veel bedrijven lijken zich al berust te hebben in de vermeende onvermijdelijkheid ervan, en nemen het productiviteitsverlies en de frustraties die eruit volgen, voor lief." Hij pleit voor meer aandacht voor zaken als snelheid en bereikbaarheid op infrastructureel niveau.

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    3 reacties op “Trage applicaties nog steeds bron van ergernis”

    1. Jan Houtman schreef:
      31 juli 2007 om 13:41

      Ook wij hadden last van vertraging, vooral met onze SAP-implementatie, voor de remote offices. Na lang zoeken en testen zijn wij bij http://www.exinda.com uitgekomen. Responsetijd verbeteringen met een factor 10 tot 20 zijn niet ongebruikelijk, buiten een simpele en vooral snelle, transparante installatie !
      Misschien eens iets voor de redactie om te onderzoeken.

      Login om te reageren
    2. Gert-Jan van den Brink schreef:
      31 juli 2007 om 14:30

      Waarom maakt men geen gebruik van eerder gemaakte investeringen? Bij de meerderheid van de bedrijven worden nog steeds veel ‘fat clients’ gebruikt, bijvoorbeeld in combinatie met Citrix. Aangezien men zo weinig mogelijk beheer wil hebben voor applicaties, wordt zo veel mogelijk, misschien wel alles, centraal aangeboden. Is dit de juiste oplossing als we nog steeds lokale rekenkracht tot onze beschikking hebben door de investeringen op fat clients?

      We zijn er in de loop der jaren achter gekomen dat alles lokaal draaien een drama is voor beheer. Hieropvolgend kwam Citrix met de ideale werkwijze door centraal applicaties aan te bieden. Helaas kan dit niet 100% worden ingezet. Het nieuwe walhalla ontstond met Softgrid door applicaties te gaan streamen, maar ook Softgrid is niet voor iedere applicatie geschikt.

      Maak dan ook gebruik van de combinatie(!) van de best-in-class producten. Gebruik zowel lokaal als centraal als streaming. De enige twee uitdagingen ontstaat dan: Hoe kunnen we al deze wijzes van application delivery maskeren voor de (eind)gebruiker zodat IT 1 standaard desktop kan aanbieden en hoe kan IT dit eenvoudig(!) vanuit 1 centraal punt beheren. De oplossing hiervoor bestaat namelijk. Kijk aandachtig naar RES PowerFuse of post een bericht voor meer informatie.

      Login om te reageren
    3. Mark schreef:
      1 augustus 2007 om 13:07

      Ik ben iemand die zich mateloos irriteert dat applictaties steeds groter en logger worden, en niet echt noemenswaardig meer uit de kast weten te toveren. Ik werk met oudere software op nieuwe machines: dat scheelt mij een berg tijd waarin ik wel leuke dingen kan doen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Europese regels drijven digitale infrastructuur in handen van niet-Europese giganten

    inhaalrace behind the curve
    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: Euro-tech steunt DSA, ciso’s behind the curve, massaclaim labhack loopt in miljoenen (en meer)

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Informatiebeveiliging in de zorg: wat houdt de NEN 7510 in?

    eigenwijs overmoed overconfidence
    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: phishing nummer één wegens overmoed, klok tikt voor cio’s (en meer)

    Leeftijdsverificatie
    ActueelGovernance & Privacy

    Bluesky kan kosten strenge leeftijdscontrole niet dragen

    ActueelSecurity & Awareness

    Anti-phishingtraining sorteert nauwelijks effect

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs