Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De definitie van B.I. bestaat. Lees maar.

24 augustus 2007 - 20:043 minuten leestijdOpinieData & AIGoogle
drs. Andries Bottema
drs. Andries Bottema

Toen ik een tijdje geleden moest uitleggen wat BI was, kwam ik er ook even niet meer uit. Ik ben niet de enige. Naast de discussies in dit theater over wie nu eigenlijk eigenaar is (techneuten versus de business), of wie belangrijker is (de I.M. of de B.I.er): Het is inmiddels allemaal geblogd door het Computable expertpanel. En het is eigenlijk de olifant en de 7 blinden verhaal (vraag Google maar even naar dit verhaal).

B.I. is een containerbegrip geworden. In een container past alles namelijk. Maar IM (Informatie management) als een hogere orde boven B.I. volgens de SMS'er naar Carel Meijer vorige week? Gewoon jaloers. Ik werk tegenwoordig met de omschrijving van B.I.: "Het inzetten van informatie als productiefactor". Bladerend door verschillende definities, hang ik nu een beetje tevreden in mijn bureaustoel over dit vernuftige definitietje. “Inzetten” + “Informatie” + “Productiefactor” = “B.I.”.

Denk even mee: Organisaties hebben een doel. Dat doel wordt bereikt door productiemiddelen. Daar waar informatie helpt om doelen te bereiken, is dit Business Intelligence. En 10 tegen 1 dat er dan nagedacht is over hoe informatie moet worden gestructureerd (in de ERP, CRM of SCM), hoe we het er slim uithalen (DWH) en als management info presenteren, zodat (b.v.) het vrachtwagenbedrijf door analyse van data er achter komt niet door te groeien in chauffeurs en trucks, maar dat met een nieuw magazijn in het Noorden met minder vervoersbewegingen, een gelijke logistieke performance wordt geleverd.

Ook als u denkt dat B.I. eigenlijk Competitive Intelligence is, dan gaat de definitie ook op. Het verschil met de klassieke B.I. (cijfertjes)? Voor C.I. is er vaak nog geen codering van allerlei basisbestanden, zodat we nog geen soort ERP kunnen inrichten.

Kortom, het fenomeen informatie wordt door Business Intelligence op z’n merites beoordeeld, inzichtelijk gemaakt, aan beslissers gepresenteerd en verhoogt productiviteit (sneller, slimmer, beter je doelen bereiken). Dat zijn 4 stappen om informatie als productiefactor in te zetten. Daarbij wordt de dynamiek van B.I. in bedrijf  in de definitie weergegeven door het woord “inzetten”. U mag zelf invullen of dat door de business, techniek, een Competence Center of door de Controller wordt gedaan.

Natuurlijk zitten er vast wel wat haakjes aan zo’n definitie. Bijvoorbeeld de blog (2 weken geleden) van Gerrit Visser die een nog andere dimensie van B.I. (netwerk) betrekt. Vooralsnog, een werkbare definitie? Ik zou zeggen: “Schopt u maar….”

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    18 reacties op “De definitie van B.I. bestaat. Lees maar.”

    Nieuwere reacties »
    1. Gerrit schreef:
      25 augustus 2007 om 13:13

      Andries ik ben blij dat je Kennis en Informatie nog steeds centraal stelt als de verbindende elementen. Wel bespeur ik dat je de voorlopige definitie die je bij je intrede als lektor hanteerde enigszins hebt afgezwakt. Of moet ik zeggen bijgesteld?

      Login om te reageren
    2. Carel Meijer schreef:
      26 augustus 2007 om 19:26

      Andries, gefeliciteerd denk dat je definitie inderdaad alles van BI, of hoe we informatie gerelateerde vakgebieden ook noemen, kan bevatten.1 minpuntje, je hebt zelf gevraagd om te schoppen :-),een bestuurslid dat besluiten neemt op basis van een rapport, is bezig met BI! Een customer service medewerker die een klant adviseert op basis van informatie, is bezig met BI!Misschien staat de B in BI dan wel voor Bedrijfsvoering. Maar dan is de hoogste rang in BI land geen CIO maar CEO.Denk nog steeds dat je container definitie alles wat over BI gezegd is binnen je definitie kan bevatten, maar container begrippen hebben 1 nadeel. Alles past dus eigenlijk zegt het niets.Zo lekker schoppen op zondagavond 🙂

      Login om te reageren
    3. frank schreef:
      5 september 2007 om 10:27

      Andries,Een zeer werkbare definitie. Schoppen niet nodig…frank

      Login om te reageren
    4. Jorgen Heizenberg schreef:
      5 september 2007 om 11:36

      Andries,Ik probeer al bijna 10 jaar om tot de ultieme definitie te komen. In plaats van minder woorden (6! Van harte) wordt het alleen maar meer (98!). Mijns inziens is hij wel lekker compleet en dekt hij bijna alles af van wat wij business intelligence noemen, of customer intelligence, of enteprrise intelligence of eco system intelligence etc… Wat dat betreft is 98 woorden voor 4 definities ook al een goed eind in de richting toch? Ook hier dan de defintiie: Op basis van data uit informatie- of productiesystemen komen tot een verzameling van gegevens van zowel interne, bedrijfseigen data als externe data uit verleden, heden en toekomst. Deze gegevens bruikbaar te maken door deze in de vorm van eenduidige en betrouwbare informatie beschikbaar te stellen in de door de eindgebruiker gewenste omgeving en verschijningsvorm. Aangevuld met analyse mogelijkheden is de afnemer in staat om over processen, strategie of doelstellingen verantwoording af te leggen, deze (bij) te sturen of aan te passen. Met als resultaat het meer efficiënt en doelmatig inzetten van de schaarse bedrijfsmiddelen en een betere prestatie.

      Login om te reageren
    5. Robert Speckmann schreef:
      12 september 2007 om 08:52

      Andries,Leuk om je op het net nog eens te zien praten over BI. Ik ben nu helemaal verslaafd door het lectoraat van je! Misschien tot in de toekomst :)Gr. Robert Speckmann

      Login om te reageren
    6. Joost Henskens schreef:
      12 september 2007 om 10:24

      Die definitie discussies zijn een soort secundaire arbeidsvoorwaarden als je BI’er bent. Een mooie poetische is nog altijd: “BI is het proces om gegevens binnen een organisatie te laten stromen naar die plaatsen waar deze gegevens het meest renderen.”(vervang naar hartelust ‘gegevens’ voor ‘informatie’ of ‘data’)

      Login om te reageren
    7. Karien schreef:
      17 september 2007 om 18:08

      Nou zal ik er dan ook nog maar een bij doen :Business Intelligence is het vermogen om met behulp van bepaalde ICT technieken de informatie die nodig is om beslissingen te nemen te verbeteren zodat de uitvoerende processen waar nodig bijgestuurd kunnen worden.

      Login om te reageren
    8. Peter van den Toorn schreef:
      26 september 2007 om 11:43

      BI= Bedrijfs Inlichtingen

      Login om te reageren
    9. Jasper de Vries schreef:
      4 oktober 2007 om 12:30

      Wat ik mis in de bovenstaande reacties is het expliciet vermelden van een kennelijke verschuiving van BI als “beslissingsondersteuning” naar (operationele) “procesondersteuning”. Voor mij is het niet meer dan een volgende stap in de evolutie die het containerbegrip BI ondergaat. Volgens mij is een dergelijke evolutie vaker zichtbaar: een bepaalde “tool” wordt in eerste instantie primair toegepast op één specifiek domein, maar gaandeweg ontstaan er steeds meer cross-domain toepassingen en aanverwante spin-offs. Er ontstaat aldus ook behoefte aan andere, bredere definities. Niet meer dan een natuurlijk proces. Mbt de “nieuwe” BI definitie: verbluffende eenvoud. Ik gebruik deze graag om alle andere overboord te gooien!

      Login om te reageren
    10. joost baks schreef:
      6 oktober 2007 om 20:34

      Mijn versie:Prestatieverbeterende informatie op het juiste moment, op de juiste plek en in de juiste vorm (en minder is beter). BI integreert verder en verder binnen werkprocessen, tot we het niet meer zullen zien.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs