T-Mobile en T-Systems hebben een internationale serviceovereenkomst getekend betreffende het uitbesteden van operationele it-diensten. Per 1 september 2007 wordt de serviceverlening op het gebied van it operations uitgevoerd door T-Systems.
De betrokken medewerkers in Nederland komen per die datum in dienst bij T-Systems. Het betreft een overeenkomst tot eind 2013.
De contractondertekening tussen beide zusterbedrijven is in lijn met de IT-strategie van Deutsche Telekom, die als doel heeft de IT-infrastructuur en -operatie binnen Deutsche Telekom volledig te harmoniseren.
Door alle IT-processen te outsourcen naar T-Systems, wil T-Mobile de IT-kosten terugbrengen en zich concentreren op zijn kerncompetenties. T-Mobile heeft het volledige factureringsproces al uitbesteed aan T-Systems. Het proces van het printen tot aan het in enveloppen stoppen en distribueren van facturen wordt door T-Systems uitgevoerd. Vanaf 1 september wordt de ICT-leverancier tevens verantwoordelijk voor alle operationele IT-processen en het harmoniseren van de IT- en serviceomgeving bij T-Mobile. T-Systems zorgt voor krachtige netwerkinfrastructuren, operationele centra, hardwareparken en databases, inclusief bedrijfstoepassingen. Daarnaast zal T-Systems alle pc-werkstations en bijbehorende IT-dienstprocessen beheren. T-Mobile blijft verantwoordelijk voor het functionele beheer van alle IT-applicaties, omdat deze direct de bedrijfsprocessen, de producten en hun ontwikkeling beïnvloeden.
Voor T-Systems betekent deze contractondertekening ook dat het bedrijf er een nieuwe vestiging bij krijgt. Naast de vestigingen in Vianen, Heerlen en Lelystad zullen ruim 60 medewerkers vanaf 1 september werkzaam zijn op het hoofdkantoor van T-Mobile in Den Haag.