Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Helpdesk even effectief in Engels als in moedertaal

19 september 2007 - 08:35ActueelInnovatie & Transformatie
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Helpdeskmedewerkers die klanten toespreken in het Engels in plaats van hun moedertaal, functioneren niet minder effectief of efficiënt dan helpdeskmedewerkers voor wie Engels hun moedertaal is. Dat is de conclusie van onderzoek van de Universiteit Twente.

De Filippijnse student Ardion Beldad onderzocht in hoeverre het gebruik van Engels als tweede taal tot misverstanden of onbegrip leidt. Misverstanden blijken niet vaker voor te komen in gesprekken waarin beide gesprekspartners Engels als tweede taal gebruiken. Het aantal misverstanden in gesprekken waarin Engels voor beide gesprekspartners de moedertaal is blijkt dus gelijk. In beide situaties komt bijvoorbeeld het misverstand voor of een serienummer van een kortingspas op het pasje zelf staat of op de chip van die pas.

Het horen van een vreemde taal bij het eerste contact met de helpdesk kan voor bellers waarvan Engels de moedertaal is zorgen voor verwarring. Bijvoorbeeld als een helpdeskmedewerker in het Nederlands opneemt terwijl de beller waarvan de moedertaal bijvoorbeeld Engels of Frans is, die taal niet verwacht. "Goedemorgen, met Sandra" is voor een Engelstalige of Franstalige beller in eerste instantie onbegrijpelijk. Volgens de onderzoeker treden er echter heel snel ‘reparatietechnieken' in werking waarbij zowel de medewerker als beller de ander probeert te interpreteren om, via het Engels, tot wederzijds begrip komen. Zo verloopt de communicatie niet alleen effectief, maar ook redelijk efficiënt.

Het onderzoek bevestigt de trend van call-centers om mensen in dienst te nemen die naast hun moedertaal goed zijn in het Engels. Deze medewerkers kunnen zowel taalgenoten als Engelstaligen goed te woord staan. De onderzoeker wijst in dit verband op ‘offshoring' naar bijvoorbeeld India, de Filippijnen, Maleisië en Zuid-Afrika, gebieden waar mensen zowel goed hun eigen taal spreken als bedreven zijn in het Engels.

In het onderzoek zijn 25 gesprekken opgenomen, waarvan er elf tot op elke regel zijn geanalyseerd. De moedertaal van de helpdeskmedewerkers was overwegend Nederlands, de moedertaal van de bellers varieerde

Volgens de beroepsvereniging STIC (Studiekring voor Technische Informatie en Communicatie) onderstreept het onderzoek van de Universiteit Twente het belang van goed Engelstalig onderwijs in Nederland. Voorzitter Leo Adank:"Op die manier blijven helpdesks in Nederland behouden en vallen ze niet ten prooi aan offshoring."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    vorkheftruck magazijn
    AchtergrondData & AI

    In vijf stappen met process intelligence naar een ai-supply-chain

    ActueelInnovatie & Transformatie

    NLdigital: Digitaliseren óf verarmen

    Samenvoegen
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Vier grootste gemeenten werken samen om digitalisering uit te voeren

    OpinieData & AI

    Ai bouwt de slimme stad van morgen

    OpinieData & AI

    Van realtime-ai tot slimme processen: de rol van ai-agenten

    ASML
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ASML: chipvraag blijft hoog, maar geopolitiek benauwt

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs