Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Aandacht van IT-managers voor IT service management neemt snel toe

09 oktober 2007 - 10:193 minuten leestijdActueelSoftware & DevelopmentFrontRange Solutions

IT service management heeft momenteel de hoogste prioriteit bij Nederlandse IT-managers. Dat is gebleken uit een kwalitatief onderzoek naar het belang van IT service management oplossingen, dat in opdracht van FrontRange Solutions Benelux werd uitgevoerd. 37 procent van de IT-managers noemde IT service management als belangrijkste aandachtspunt voor de komende tijd. Applicaties scoorden met 32 procent tweede op de prioriteitenlijst. Op enige afstand volgden onderwerpen als IT-infrastructuur (18%), telecommunicatie (6%) en security (6%). Aan het onderzoek werkten meer dan honderd IT-managers uit verschillende bedrijfstakken mee.

Niet alleen scoort IT service management het hoogst op de prioriteitenlijst van de Nederlandse IT-managers, maar volgens 22 procent van hen neemt het belang van IT service management de komende jaren nog flink toe. Dat geldt vooral voor IT-managers in de zorg en in industriële bedrijven, waar een flinke professionaliseringsslag aan de gang is. De zakelijke en financiële dienstverlening waren al langer overtuigd van het belang van IT service management. Langzamerhand blijken ook middelgrote bedrijven met minder dan 500 werknemers het belang van IT service management te erkennen.
De verantwoordelijkheid voor IT service management in organisaties varieert nogal. In 16 procent van de organisaties is er een IT service manager aangesteld. Bij de andere organisaties valt IT service management meestal direct onder verantwoordelijk van de IT-manager. Ook de service level manager, de client manager, de managing director en de financieel directeur hebben IT service management soms in hun portefeuille.

Onderwerpen, die binnen het domein van IT service management de hoogste prioriteit krijgen zijn: invoering en optimalisering van service level agreements (SLA's), self-service, invoering, vervanging en/of optimalisering van (nieuwe) ITIL-componenten, werving van IT-service managers en de outsourcing van IT service management.

Er zijn veel softwarepakketten voor de ondersteuning van ITIL op de markt. Het marktaandeel van de meeste pakketten bedraagt slechts enkele procenten. Iets meer dan 12 procent van de bedrijven heeft maatwerk applicaties laten ontwikkelen. Twintig procent van de organisaties heeft de IT helpdesk geoutsourced.

ITIL
In het onderzoek werden ook vragen gesteld over het gebruik van ITIL. Van de ondervraagde IT-managers gaf 76 procent aan, dat ITIL door hun organisatie geadopteerd is. Bij de meeste bedrijven zijn alleen de meest fundamentele componenten als incident management en change management geïmplementeerd. ITIL is vooral ingeburgerd bij grote organisaties. Bij bedrijven met 500 tot meer dan 2000 werknemers loopt het percentage op van 83% tot 89%. Van de bedrijven met minder dan 500 werknemers heeft slechts 55% ITIL (deels) ingevoerd. ITIL is met bijna 90% het meest ingeburgerd bij de publieke sector (overheid, zorg en onderwijs). De penetratie bij de zakelijke dienstverlening, de financiële sector en de industrie ligt rond de 70%.

Het is opmerkelijk, dat een recent onderzoek van het Amerikaanse CIO Magazine een vergelijk resultaat geeft. Ook in Amerika wordt IT service management door 59% van de IT-managers als belangrijkste aandachtspunt genoemd. Vlak daarna volgt met 57% de afstemming tussen algemene bedrijfsdoelstellingen en IT-management (IT/business alignment), een onderwerp dat in 2006 nog door 70 procent van de CIO's als belangrijkste speerpunt werd genoemd. Ook de implementatie van IT-standaards en best practises als ITIL (42 procent) en de opleiding en ontwikkeling van IT-personeel (39%) zijn belangrijke aandachtsgebieden van Amerikaanse IT-managers.

Meer over

ITSM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    ActueelOverheid

    Kort: Nieuw screeningsysteem IND, IFS in zee met TomTom, Navara naar BBTG en de grote oversteek voor TMA

    AchtergrondData & AI

    ILT heeft nieuw taxitoezichtsysteem op de rit

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelSoftware & Development

    Nu al veertien transacties voor Total Specific Solutions

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs