Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Werken aan werving

16 november 2007 - 10:543 minuten leestijdActueelCarrièreSLTN
Redactie Computable
Redactie Computable

‘Groot tekort aan it-personeel’. ‘Nieuwe it-medewerkers beloond met niet één, maar twee leaseauto’s’. ‘Gouden bergen voor it’ers’. Een kleine greep uit het nieuws van de afgelopen maanden als het gaat om de vraag naar mensen in de it-sector. De wervingscampagnes voor it-personeel zijn dan ook in volle gang. Het wordt steeds moeilijker om de juiste man of vrouw te vinden en binnen te halen. Resellers die op moeten boksen tegen bedrijven van naam en faam én de megabudgetten die zij voor werving hebben, moeten van goede huize komen om wervingsdoelstellingen te halen.

De meeste acties om mensen te werven, liggen voor de hand. Veel bedrijven adverteren uitgebreid, sturen wervingsbureaus op pad en laten op beurzen zien hoe aantrekkelijk zij zijn als werkgever. Toch zijn er een paar relatief eenvoudige acties die meer effect hebben. Daarom bij deze vijf tips voor het werven van it-personeel.

Tip 1. Zorg voor een goede vacatureportal
Een goede vacaturesite biedt niet alleen een overzicht van vacatures en informatie over arbeidsvoorwaarden, maar geeft ook informatie over het bedrijf zelf. Wat is de bedrijfscultuur? Hoe gaan collega's met elkaar om? De inhoud moet wel in lijn zijn met de zakelijke boodschap, maar mag veel directer en persoonlijker zijn dan de presentatie op een corporate site.

Tip 2. Trek bezoekers naar je site
Online advertising is voordeliger dan adverteren in bladen. Trek door banners, advertorials en rss-feeds bezoekers naar uw site en breng daar uw bedrijf en de vacatures onder de aandacht. Bedenk ook dat u nooit voor één vacature werft, maar dat u in de toekomst ook wilt profiteren van het feit dat mensen uw bedrijf kennen.

Tip 3. Netwerken, netwerken en nog eens… netwerken
Hoe groot of klein uw wervingsbudget ook is: netwerken kan iedereen. Misschien niet de snelste manier om mensen binnen te halen, maar wel een effectieve. Zorg dat u de juiste netwerken in kaart brengt. Dit kunnen professionele netwerken zijn (Ngi, NGN, user groups) of sociale netwerken (gamers, Hyves). Investeer tijd en geld in de netwerken waarin uw doelgroep is vertegenwoordigd. Is er budget voor sponsoring van zo'n netwerk? Prima, maar ook inhoudelijke bijdragen geven een positieve impuls aan uw reputatie.

Tip 4. Friends en family
Eigenlijk ook een netwerk. De meeste bedrijven hebben een programma om medewerkers te belonen voor het aanbrengen van nieuw personeel. Dit is kwalitatief een zeer effectieve en efficiënte vorm van werving. De eerste selectie wordt namelijk gedaan door de huidige medewerker. Die zal niet iemand in huis halen waar hij/zij twijfels over heeft, het gaat tenslotte ook om zijn/haar reputatie. Daarnaast is de medewerker vaak zeer goed in staat uit te leggen wat de bedrijfscultuur is en wat de werkzaamheden inhouden. Als hij dan ook nog beloond wordt voor het aanbrengen, is dat een mooie bonus.

Tip 5. Hou 't op inhoud
Genoeg bedrijven maken gekke bokkensprongen om maar mensen binnen te halen, maar dit kan ook averechts werken. Zo haalt een bedrijf met de aanbieding dat nieuwe medewerkers een week lang in een Porsche mogen rijden zich veel commentaar op de hals. Zal best een aantal nieuwe medewerkers hebben opgeleverd, maar doet niet veel goeds voor het imago. Flyeren voor de deur van de concurrent is ook niet echt ‘stylish'. Zorg voor inhoudelijk aantrekkelijk werk, daar haalt u de toppers mee naar binnen.

De vijf bovenstaande tips kunnen helpen bij werving van nieuw personeel. Basisregel is echter: alles is goed, zolang het maar geloofwaardig en authentiek is. Blijf in de stijl en de cultuur van het bedrijf en beloof niets dat je niet waar kunt maken. Kortom, blijf werken aan werving!

Lindy Dragstra
Marketing Manager bij Inter Access

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    OpinieCarrière

    De cruciale rol van changemakers in onzekere tijden

    ActueelCarrière

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    ActueelCarrière

    Van ciso naar Europarlementariër: Anouk van Brug over de toekomst van cybersecurity

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    ActueelCarrière

    Vlaams Parlement zoekt ciso

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs