Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

De kijk van Van Eijk: Stop alles in de sla

Peter van Eijk
22 november 2007 - 23:00OpinieInnovatie & Transformatie
Peter van Eijk
Peter van Eijk

It-beheer gaat over het leveren en in stand houden van diensten. Dit omvat niet alleen digitale diensten, zoals werkende desktops en applicaties, maar ook allerlei diensten die de beheerorganisatie eromheen levert.

Meestal wordt de dienstverlening vastgelegd in dienstniveau-overeenkomsten, service level agreements (sla) in het Engels. Hierin staat dan welke diensten precies worden geleverd, op welke momenten en met welke snelheid. Beide partijen hebben hun verplichtingen én hun rechten in zo’n overeenkomst.

Mooi dat ze er zijn. Sla’s. Alles goed geregeld en vastgelegd. Veilig voor de afnemer, omdat hij precies weet wat hij krijgt en wat niet. Veilig ook voor de leverancier, omdat hij precies weet wat hij moet leveren en wat niet. Zou je denken. Geen sla, geen verplichtingen, zo lijkt het. In de praktijk kan de leverancier met deze gedachte echter aardig in de problemen komen, als de ongeschreven verwachtingen van de gebruiker uiteindelijk toch zwaarder wegen.

Een voorbeeld. Weinig beheerorganisaties geven garanties over de afhandeling van e-mail, omdat die van te veel externe partijen afhankelijk is. De gebruikers hangen echter, moord en brand schreeuwend, onmiddellijk aan de telefoon als het niet goed werkt. Je kan daarom beter wel moeite doen om je aanpak van mailproblemen in een sla te vangen.

Een ander voorbeeld: servers voor ontwikkeling. Omdat deze geen productie draaien, vallen ze meestal niet onder een productie-sla. Voor het ontwikkelteam is elke downtime van deze servers echter verloren tijd. En als het ontwikkelteam voldoende vriendjes heeft, zal het de dienstverlening op deze machines afdwingen bij de beheerorganisatie. Heeft de leverancier pech, dan moet hij het gewone werk laten liggen om deze escalatie af te handelen, terwijl hij er niet voor wordt betaald.

Probeer als leverancier dus zoveel mogelijk verwachtingen van de klant in de sla te vangen. Dat is beter voor de tevredenheid van de klant, en je wordt er bovendien beter voor betaald.

Meer over

SLA

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs