Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Als de stekker eruit ligt

26 november 2007 - 10:18ActueelGovernance & PrivacyLivingston
Redactie Computable
Redactie Computable

Durft u de stekker er bij uw klanten uit te trekken? Waarschijnlijk niet. Tenslotte dragen de ict-systemen van uw klanten hun bedrijfsvoering. Uitschakeling levert waarschijnlijk een groot gevaar op voor hun bedrijfsconti¬nuïteit. ‘De stekker’ hoeft er echter niet moedwillig uitgetrokken te worden. Dat kan ook allerlei andere oorzaken hebben, van diefstal tot overmacht.

De afhankelijkheid van ict maakt u de eerste hulplijn bij calamiteiten. In een calamiteitenplan zouden ict-voorzieningen prioriteit moeten hebben. Brand, overstroming, stroomuitval of diefstal kunnen ertoe leiden dat systemen niet beschikbaar zijn. Ook technische storingen kunnen echter direct gevolgen hebben voor de beschikbaarheid van systemen.

Ondanks deze afhankelijkheid en mogelijke gevolgen blijkt in de praktijk het onderwerp ‘ict-continuïteit’ maar beperkt aandacht te krijgen. Dat is vreemd, want het leidt al snel tot stagnatie of zelfs geheel stilvallen van de primaire bedrijfsprocessen bij uw klanten. De schade kan dan, zowel materieel als immaterieel, enorm zijn.

U wordt verantwoordelijk ge¬steld om zaken te regelen, maar beschikt u wel over de normen en criteria waaraan de beschikbaarheid moet voldoen? Snel ict-voorzieningen herstellen is tenslotte geen kwestie van hard- en software alleen. De afhankelijkheid van ict maakt u tot strategisch partner van het management. Daarom zult u bij uw klanten niet alleen met de ict-afdeling willen praten. Ook de directie moet zich bewust zijn van het belang van voorbereiding om voort te kunnen gaan na een onverwachte uitval in de ict-omgeving.

U zult tekortkomingen in de planning aan het licht moeten kunnen brengen, of moeten kunnen aantonen dat er juist teveel maatregelen getroffen zijn. Door de dialoog aan te gaan tussen management en ict zorgt u voor een correct afgestemd plan. Dat garandeert bedrijfsleiders dat zij al hun energie kunnen steken in de activiteiten die na een ramp werkelijk van belang zijn: zorgen voor veiligheid, het nemen van verantwoordelijkheid en het waarborgen van voortgang.

Als ict-dienstverlener bent u de brug tussen het management en de bedrijfsprocessen. Door de continuïteitsvoorzieningen vanuit dat perspectief te zien, kunt u er in de juiste mate en op het juiste organisatorische niveau aandacht én invulling aan geven. Dat verhoogt de kwaliteit van uw dienstverlening, en biedt dus ook kansen voor uw eigen bedrijfscontinuïteit.

Martine van den Berg
Sales Manager bij Livingston

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Nederlandse organisaties weten bar weinig van de Data Governance Act

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google vergroot soevereiniteit-opties van clouddiensten

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Google Cloud verzekert klanten: Amerikaanse afkomst belemmert data-soevereiniteit niet

    ActueelCarrière

    Cyberveiligheid naar bestuurskamer: noodzaak van board-training

    AchtergrondGovernance & Privacy

    OTC helpt bedrijven met tools voor ict-rapportagestandaard IDRS

    Gebouw TU/e
    ActueelGovernance & Privacy

    Cyberaanvaller TU/e misbruikte zwakke vpn en oude wachtwoorden

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs