Dat Red Hat rond zijn JBoss-lijn flink aan het werven is geslagen is bekend. Zeventig vars wereldwijd hebben de handtekening gezet. Ook het kanaalprogramma dat specifiek rond de middleware-software is ontwikkeld is bekend. Nu heeft Red Hat in de VS verbeteringen aangebracht in zijn programma die ook in Nederland voelbaar zullen zijn.
Craig Muzilla, vice president middleware business bij Red Hat: "Het succes en momentum van het kanaalprogramma levert meer opties op, een breder aanbod en meer voordelen voor klanten en partners."
JBoss was aan het begin van dit jaar geïntroduceerd. Red Hart nam de gelegenheid om zijn indirecte aanpak flink op te voeren. Met meer investeringen in partnerprogramma’s, interne reorganisaties en nieuwe aanstellingen hoopt de open source softwaremaker zo snel mogelijk meer dan de helft van zijn omzet uit het it-kanaal te realiseren.
Nu is in de VS de JBoss Advanced Partner Program gelanceerd, naar eigen zeggen een flinke stap richting een uitgebreider partnerecosysteem waarmee de verkoopcijfers van JBoss flink omhoog moeten.
Zeventig resellers rijker
Inmiddels staat Red Hat er naar eigen zeggen goed voor om zijn JBoss-targets te halen. Wereldwijd hebben zeventig resellers zich aangemeld om de middleware te vermarkten. CRN vroeg een aantal Nederlandse vars of en hoe Red Hat inspeelt op trends en kansen in de lage landen. Hierover meer in een volgende editie van CRN.
De open source-leverancier is zelf heel tevreden over de uptake tot nu toe in het indirecte kanaal van zijn JBoss middleware software. Value-added resellers, systeem integratoren en klanten over de hele wereld hebben sinds Red Hat het JBoss kanaalprogramma in 2007 introduceerde enthousiast gereageerd. In EMEA alleen zijn er nu 50 JBoss-gerichte kanaalpartners en de aantallen nemen volgens Red hat toe. Dit zou te maken hebben met de toenemende vraag naar open source middleware softwareoplossingen.
Kansen met middleware
Klanten gebruiken het JBoss middleware portfolio onder andere om software om te bouwen naar een soa-model. Ook wordt er veel gesleuteld om Internetapplicaties klaar te stomen voor de web 2.0 generatie, die helemaal gericht is op grensloze samenwerking en wereldwijde netwerken. Ook het migreren van legacy-applicaties kan met de JBoss-lijn ondersteund worden. Dat er nog kansen te over zijn voorspelt het IDC: wereldwijd is de applicatielevering en integratiesoftwaremarkt in 2011 een dikke twaalf miljard euro (18.4 miljard dollar) waard.