Software-as-a-Service (SaaS) heeft zich enorm snel ontwikkeld. Deze nieuwe manier om applicaties beschikbaar te stellen veranderde in slechts een aantal jaren tijd de markt voor bedrijfsapplicaties compleet. Voor resellers betekent dit dat zij zich moeten heroriënteren, maar ook dat er nieuwe kansen zijn.
De opkomst van SaaS heeft de markt veranderd. Niet alleen het prijssysteem, maar het totale referentiekader van zowel de leveranciers als de klant. Klanten kopen SaaS-applicaties dikwijls als jaarabonnement met rechtstreekse facturering door de leverancier en nemen de applicatie af als dienst via het internet. Dit is een fundamenteel ander model dan hoe software de laatste tien jaar werd gekocht. Dit betekent ook een andere rol voor het partnerkanaal.
Volgens IDC genereerde SaaS in 2006 al 3,7 miljard dollar omzet. SaaS-applicaties zijn daarmee het snelst groeiende segment in de markt van bedrijfsapplicaties. Dit toont aan dat SaaS een ontwikkeling is die resellers niet links kunnen laten liggen. De vraag is echter: hoe kun je succesvol samenwerken met een SaaS-leverancier?
Implementatie partners
De minimale IT-complexiteit versnelt een SaaS-implementatie, echter ook SaaS-applicaties moeten worden ingericht specifiek naar de behoefte van de klant. Inventarisatie van de functionele eisen, en zorgen dat het systeem hierop aansluit, vereist kennis van techniek en bedrijfsprocessen. Er zijn goede kansen voor de System Integrators die SaaS-expertise kunnen vastleggen in specifieke SaaS-implementatiemethoden. Zij kunnen zeer concurrerende projecten aanbieden en op deze wijze marktaandeel winnen.
Consultancy
Naast het implementeren van applicaties biedt SaaS ook nieuwe mogelijkheden op het gebied van consultancy. Denk hierbij aan het trainen van personeel, het ondersteunen van het management bij het ontwikkelen van bijvoorbeeld een effectieve CRM-strategie en adviseren ten aanzien van beschikbare technologie.
Voldoende mogelijkheden voor het kanaal
De snel stijgende populariteit van SaaS-applicaties wordt gedreven door echte voordelen voor de klant en zal nog jaren doorzetten. Voor leveranciers van software en diensten is dit een goed moment om een positie te veroveren in deze markt en specifieke skills op te bouwen. Door de beschikbaarheid van SaaS ontwikkel- en productieomgevingen is het nu ook voor kleinere partijen mogelijk SaaS-applicaties aan te bieden en te profiteren van de snelle groei van deze markt.
Hans Brouwer
Regional director Benelux, salesforce.com