Zou er nog iemand zijn die ‘An Inconvenient Thruth’ van Al Gore niet heeft gezien? Deze film had wereldwijd een impact die de meeste marketingmanagers – zelfs met een ongelimiteerd budget – amper zouden weten te bereiken. Op indringende wijze schetst Gore zijn toekomstbeeld van onze planeet en van onze beschaving. En hoewel je het niet met alle stellingen van Nobelprijswinnaar Gore eens hoeft te zijn, heeft hij ons wel wakker geschud. Ons allen, dus ook de producenten en leveranciers in onze branche.
Als iedereen zich plotseling bewust wordt van de gevaren die deze planeet bedreigen, spelen leveranciers daar natuurlijk op in. Plotseling is iedereen milieubewust. Maar wat is echt en wat is schone schijn? Welke milieubewuste ondernemer durft zijn handelen langs de meetlat van – bijvoorbeeld – ISO 14001 te leggen? En hoe integer ben je als je in marketinguitingen het ‘groene’ aspect benadrukt, terwijl de brandstof slurpende leasebakken nog steeds gemeengoed zijn?
Gelukkig zijn er ook positieve uitzonderingen. Opvallend vind ik retailer BCC. BCC ziet kans duurzaamheid te vertalen door in zijn reclame-uitingen het ‘Groene Stekker’-logo te gebruiken. Op de eigen site www.groenestekker.nl staan onder andere tips voor consumenten om energie te besparen en een weblog van directeur Michiel de Haan. Het getuigt van moed om zoiets consequent te doen in zo’n typische vechtmarkt. En dat ook nog eens niet alleen naar buiten toe te belijden, maar ook duurzaam te verankeren binnen de eigen organisatie.
Duurzaam en milieuverantwoord ondernemen laat zich blijkbaar ook prima vertalen in doelgerichte marketingcampagnes, zonder dat dit ten koste gaat van de competitieve slagkracht of geloofwaardigheid als duurzaam ondernemer. Helaas zijn er in de it-markt maar weinig andere voorbeelden, terwijl we best wat bewuster met duurzaam ondernemen bezig mogen zijn. Niet alleen door energiezuinige producten op de markt te brengen, maar ook – misschien wel juist – door dat bewustzijn daadwerkelijk te verankeren in de organisatie. Wie durft de leasebak ter discussie te stellen? Kan het kantoorpand ook anders? Per slot van rekening gunnen we onszelf en de generaties na ons een leefbare en welvarende wereld… toch?!
Peter Hoorn
Sales director Sharp Benelux