Zoekmachines vormen met afstand het meest belangrijke marketingkanaal voor webwinkels, zo blijkt uit onderzoek. Zowel als het gaat om de bijdrage aan de naamsbekendheid als de Return on Investment (ROI) wordt zoekmachinemarketing het meest geprezen. Dit en meer blijkt uit onderzoek door de Webwinkel Vakdagen en zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders. In het onderzoek stond het gebruik van diverse online en offline marketingmethoden in de thuiswinkelbranche centraal.
Zoekmachinemarketing wordt met name gewaardeerd als het gaat om de bijdrage aan online verkopen. Topposities in de niet-gesponsorde zoekresultaten en adverteren in zoekmachines komen op dit punt als meest gewaardeerd marketingmethode naar voren. Ruim 60% van respondenten gaf aan tevreden of zelfs zeer tevreden te zijn over de behaalde resultaten met zoekmachine-optimalisatie. Over adverteren in zoekmachines via netwerken als Google Adwords en Yahoo Search Marketing is ruim 48% tevreden tot zeer tevreden. E-mail marketing en PR volgen op afstand met elk een tevredenheid van ruim 38%. Direct marketing en adverteren in print media komen het slechts uit de bus.
Ook als het gaat om de bijdrage aan naamsbekendheid nemen zoekmachine-optimalisatie en adverteren in zoekmachines respectievelijk de eerste en tweede plaats in. Ruim 42% is tevreden over zoekmachine-optimalisatie, een kleine 18% zelfs zeer tevreden. Direct marketing wordt waar het de naamsbekendheid betreft het minst gewaardeerd: slechts 22,7% is tevreden tot zeer tevreden over de behaalde resultaten. Opvallend genoeg presteert ook online banner advertising slecht op dit vlak. Slechts 27,3% van de webwinkeliers geeft aan tevreden te zijn terwijl online advertising juist wordt ingezet ten behoeve van online branding.
De tevredenheid over zoekmachinemarketing methoden komt tevens tot uiting in het marketingbudget van 2008. 45,3% van de respondenten geeft aan meer budget te alloceren voor het adverteren in zoekmachines vergeleken met afgelopen jaar. 34,8% gaat meer investeren in zoekmachine-optimalisatie om zo de vindbaarheid te verbeteren. Ook e-mail marketing kan rekenen op een groter budgetaandeel in 2008. De toenemende budgetten gaan voornamelijk ten koste van printmedia, betaalde linkvermeldingen en online banner advertising.