Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

SOA gaat over dienstverlening

28 januari 2008 - 10:03OpinieCloud & Infrastructuur
Alex Beishuizen
Alex Beishuizen

SOA gaat over services – dienstverlening dus. Dat heeft eenpaar belangrijke gevolgen.

Het eerste gevolg is dat IT vrijwel onbelangrijk is. Vanalle vragen die beantwoord moeten worden als je SOA wil invoeren, is de vraagmet welke IT componenten dit moet gebeuren, vrijwel het makkelijkst tebeantwoorden (korte versie: wil je geld uitgeven aan licenties of aan mensen).Voor de IT industrie is dit ook duidelijk: er wordt veel aandacht besteed aanhet scheiden van interfaces (gestandaardiseerd) van implementaties(vendor-specifiek).

 

Een ander gevolg is dat de gewone, ouderwetsedienstverlening weer wel belangrijk is. Gewoon weer mensen bellen, papier enhandtekeningen, elkaar in de ogen kijken etc. Bedrijven die aan SOA willenbeginnen, dienen de inrichting van hun dienstverlening aan te pakken. Bedrijvenmet succesvolle SOA implementaties hebben hun bedrijfsprocessen strak op orde,en elk bedrijfsonderdeel weet wat het toevoegt aan het grote geheel.

 

 

Tegelijkertijd is de sterke relatie met dienstverlening éénvan de lastige aspecten van SOA. In Nederland is namelijk vrijwel iedereenbezig met dienstverlening, in enige vorm. En wil dan ook zijn of haar variatievan dienstverlening terugzien in het concept van SOA, en dat is dan weer debron voor veel vermakelijke spraakverwarring. Bovendien, als dienstverlening eendergelijk breed concept is, en een belangrijk deel van SOA is dienstverlening,dan wordt SOA vanzelf all things to all people, all the time. En dit kandan wel een beschrijving zijn van de feitelijke situatie, wenselijk is dievolgens mij niet.

 

 

Wat nu, uithuilen en opnieuw beginnen? Strakker definiëren,die term? Of wachten op volgende keer, als ik ga schrijven dat SOA niet overdienstverlening gaat?

Meer over

ArchitectuurLicenties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    14 reacties op “SOA gaat over dienstverlening”

    « Oudere reacties
    1. Bauke Teerenstra schreef:
      1 februari 2008 om 13:23

      Ik ga een stapje verder, SOA gaat alleen over dienstverlening.Neem een eens grote financiële instelling van 100 jaar geleden. Er zijn afdelingen en kantoortjes. Ieder met een specifieke taak, bijvoorbeeld het nemen van een bepaalde beslissing. Verantwoordelijkheden zijn duidelijk gescheiden en worden gerespecteerd. De afdelingen communiceren schriftelijk met elkaar (er is nog geen telefoon), de interne post zorgt dat alles rondgaat. Asynchroon is de norm, de afdelingen functioneren autonoom (minikoninkrijkjes) en worden geactiveerd door de inkomende post. Een financiële instelling als deze is in wezen diensten georiënteerd. SOA is een oud en in de praktijk bewezen principe.Precies dit principe is wat is wat de IT vorm moet geven als zij het heeft over SOA. Het ontbreken van standaarden op het gebied van interoperabiliteit was het laatste obstakel.Vandaag de dag is voldoende techniek beschikbaar om de business SOA te automatiseren. Diensten en berichten. Maar… wel vanuit de business!

      Login om te reageren
    2. Peter Hermans schreef:
      3 februari 2008 om 10:59

      Ik zie SOA als middel en niet als doel. Concurrentie, globalisering, mondige burgers, dwingen ondernemingen in toenemende mate tot klantoriëntatie. In de transitie van product naar klant focus is vaak het issue, hoe product georiënteerde IT-landschappen (silo’s) van een organisatie te ontsluiten voor de front office,zonder dat alles weer direct met elkaar “verknoopt” wordt. Het concept van ontkoppeling via services, en het verwijderen van proceslogica uit IT applicaties (orchestratie) kan daarbij bijdragen aan een betere dienstverlening (ontsluiten van informatie en transacties) en het vermogen om een continu veranderende markt sneller te kunnen volgen. Standaardisatie in SOA leidt m.i. tevens tot verhoogde interoperabiliteit (binnen en tussen ondernemingen en hun afnemers). Ondernemingen concentreren zich op hun core business (naast klant focus) en maken keuzes welke producten/diensten zelf te realiseren en bedrijfsfuncties zelf uit te voeren, dan wel van derden te betrekken.Uiteindelijk zal een SOA ook deze waardeketen herschikkingen kunnen faciliteren waarbij een betere dienstverlening ontstaat door nieuwe producten/diensten (zelfs cross sectoraal). Echter,toename van interoperabiliteit zal ook leiden tot verhoogde complexiteit en daarmee tot een beheersbaarheid issue met een negatief effect op dienstverlening.

      Login om te reageren
    3. Mendel Koerts schreef:
      5 februari 2008 om 09:36

      Alleen kijken naar het aspect van ‘Diensten verlenen’ is te eenzijdig. SOA gaat over diensten aanbieden en consumeren. En SOA gaat over architectuur. SOA lijkt een term geworden te zijn die eigenlijk staat voor service-oriented applicatiearchitectuur. Het gaat om geautomatiseerde diensten. Terwijl het concept van ‘denken in diensten’ enterprise-wide toegepast kan worden.

      Login om te reageren
    4. Edwin van Dis schreef:
      5 februari 2008 om 21:45

      Afgelopen weekend was ik een van de velen die naar de uitzending van Peter R, de Vries heeft gekeken. Een verhaal dat het nodig stof heeft doen opwaaien. Is er wettelijk en overtuigend bewijs geleverd ?Volgens bij 7 miljoen mensen wel, alleen de juristen hebben grote twijfels. Zij kijken dan ook met een andere, formelere bril naar de materie en stellen de vraag wat er dan met feiten bewezen is ?Een dergelijk parallel valt ook te trekken naar een Service Oriented Architecture (SOA). Iedereen is het erover eens dat SOA een grote toegevoegde waarde heeft voor bedrijven en instellingen. Alleen heeft SOA zich al voldoende bewezen om conclusies te trekken ? Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van goede implementaties. Echter de stelling dat succesvolle SOA implementaties alleen kan slagen bij organisaties met ordentelijke processen is een snelle conclusie. Ik vermoed dat de slagingskans van een SOA implementatie bij een organisaties met een hoger volwassenheidsniveau groter is. Maar geldt dat ook niet voor andere implementatie wijzen (zoals ERP of maatwerk) ?Voor gefundeerde conclusies binnen een bepaalde context hebben we meer nodig. Zoals Gershon terecht opmerkt: “Het mixen van termen in verschillende contexten … architectuurraamwerk zet zaken in perspectief.”. Naar analogie met juristen zouden we nog een stap verder moeten gaan, het zorgvuldig semantisch definieren van termen.De combinatie stelt ons in staat beter en sneller verschillende inzichten te kalibreren, zodat we werkelijk over dezelfde dingen communiceren. Digitale communictatie kan zelfs niet buiten een semantische context voor termen (google bijvoorbeeld eens op de nederlandse term “SOA”). Zorgvuldiger definieren wat we bedoelen helpt ons verder omdat we dan niet blijven hangen in cyclische discussie. Laten we daarom vooral werk maken van een gemeenschappelijk architectuurmodel met eenduidige definities …PS: SOA is gebaseerd op de engelse term “service” met als nederlandse vertaling “dienst”. Voor het verschil tussen dienst en dienstverlening, kijk eens op de engelstalige wikipedia met de zoekterm “customer service”

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Martin Merz
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-size-fits-all bij soevereine cloud SAP

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP investeert miljarden in digitale soevereiniteit EU

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs