Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Provider wist 14.000 mailboxen

29 januari 2008 - 10:20ActueelCloud & Infrastructuur
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Een Amerikaanse internetprovider heeft per ongeluk de mailboxen van 14.000 klanten gewist. Een softwarefout is de oorzaak. Volgens een woordvoerder is dit nooit eerder gebeurd en zal het ook nooit meer gebeuren.

De Amerikaanse internetprovider Charter Communications heeft ‘als gevolg van een softwarefout’ per abuis de mailboxen van 14.000 klanten gewist. Een woordvoerder van de provider zegt dat er geen mogelijkheid is om de verloren gegane bestanden nog te ‘undeleten’ en biedt haar excuses aan.

Nooit meer gebeuren

De fout ontstond doordat de provider, die ook kabel en telefoon aanbiedt, inactieve mailaccounts elke drie maanden verwijdert. Daarbij zijn per ongeluk ook wel actieve accounts vernietigd. Volgens de woordvoerder is dit nooit eerder gebeurd en zal het ook nooit meer gebeuren.

Meer over

ECMISPStorage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo, ASR in zee met Outsystems (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    6 reacties op “Provider wist 14.000 mailboxen”

    1. KeesNW schreef:
      29 januari 2008 om 11:41

      Au!

      Staat zoiets niet op HDs? En zijn die HDs niet te benaderen voor undelete oid?

      Login om te reageren
    2. Joost schreef:
      29 januari 2008 om 12:07

      Undeleten is in principe een hack (in ieder geval op FAT schijven, die deze provider niet zal gebruiken). Als er data geschreven is na het deleten bestaat de kans dat de originele data voor altijd weg is omdat het overschreven is.

      Dat de provider niet zegt: “sorry, onze fout, we hebben de backups van gisteren teruggezet en jullie zijn voor een halve dag aan e-mail kwijt”, is iets heel anders.

      Login om te reageren
    3. Rogier den Dulk schreef:
      29 januari 2008 om 12:28

      @KeesNW:
      Undeleten is in veel gevallen nagenoeg onbegonnen werk; de verwijzigingen worden vaak verwijderd zodat er geen associaties meer zijn naar bestandsnamen, inodes en datablokken. Indien bijvoorbeeld de provider gebruik maakt van een Linux machine met EXT3 bestandensysteem voor e-mail kan je een undelete actie wel vergeten.

      Zelfs als het undeletable is (zoals op de Windows bestandensystemen FAT16/32 en NTFS), heb je te maken met een stuk harde schijf waar voortdurend op wordt geschreven. De kans is groot dat na het verwijderen de blokken zijn hergebruikt, hetgeen het herstellen van de data ook onmogelijk maakt. Tenzij ze direct hebben doorgehad dat de mailboxen waren verwijderd is er een grote kans dat het merendeel van de e-mail niet meer is te herstellen.
      Kortom: het hopen op een succesvolle undelete actie is zo goed als een dode mus. Het is te hopen dat veel gebruikers hun e-mail popte (dan hebben ze het lokaal staan).

      Wat me verbaasd is dat de provider geen backups heeft van de mailboxen. Omdat mail relatief vluchtig is word het vaak niet gedaan, maar met de toename van mensen die webmail gebruiken (waarbij de e-mail de server blijft staan) is het steeds interessanter om het wel veilig te stellen in een backup.

      Login om te reageren
    4. Agile tester schreef:
      29 januari 2008 om 21:47

      Best jammer ook voor de testers van de provider: een eenvoudige testcase op basis van equivalentieklasse had het probleem verholpen… maar ja waarschijnlijk was de deadline heel hard (voor de organisatie).

      Login om te reageren
    5. Leon Renkema schreef:
      30 januari 2008 om 00:27

      Kan me herinneren dat hier ook een keer zo’n actie is uitgehaald door een bekende provider.
      Erg slecht eigenlijk, maarj a fouten worden gemaakt. Alleen moet je altijd zorgen voor backup procedures om fouten te kunnen herstellen.

      “Weet u zeker dat 14.000 mailboxen verwijdert moeten worden?” – Dan moet er bij iemand toch een lampje gaan branden dat dat bijna alle mailboxen zijn, bij wijze van.

      Login om te reageren
    6. Gerard Scheffer schreef:
      31 januari 2008 om 07:55

      Inderdaad, dat er geen backups bestaan is eigenlijk verbijsterend…hoe doen ze dat met hun eigen files?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs