Het jaarlijkse DISTREE XXL 2008 kan met meer dan 800 deelnemende bedrijven een succes worden genoemd, aldus de organisatoren. De EMEA-beurs voor het distributiekanaal vond plaats in Barcelona van 27 tot 30 januari.
Tijdens het evenement werden 2.500 extra ‘one-on-one’ ontmoetingen tussen vendors en distributeurs georganiseerd, waarmee het totaal op meer dan 6.500 ontmoetingen komt te staan.
Farouk Hemraj, CEO van DISTREE Events meent de formule voor het organiseren van persoonlijke, zakelijke contacten tussen internationale vendors en distributeurs uit de EMEA-zone voor elkaar te hebben. "De continue groei en stijgende populariteit onder distributeurs en vendors weerspiegelen het succes van onze evenementen. We bieden een neutraal platform voor distributeurs die nieuwe mogelijkheden kunnen creëren, markttrends kunnen volgen en gefundeerde beslissingen kunnen nemen, die de sleutel vormen tot het succes dat een totale verkoop opleverde in het EMEA-distributiekanaal in 2007 van 37,46 miljard euro."
Tijdens DISTREE XXL hield gastspreker Isabel Aguilera, voormalig CEO van Google Spain & Portugal voor het eerst sinds ze internetgigant Google verliet, een toespraak. Naast deze keynote speech bood het evenement ook een conferentieprogramma met talks shows, interviews met toonaangevende vendors, twaalf workshops over EMEA-channel gerelateerde onderwerpen en paneldiscussies.
James Gardiner, Technology Analyst van Steljes in het Verenigd Koninkrijk die dit jaar voor het eerst deelnam aan het evenement, vond de vendor-mix heel interessant: "Mijn baan bestaat uit het evalueren van beschikbare technologie en beslissen welke we aan onze productmix toevoegen," zegt Gardiner. "Dankzij de uitstekende combinatie van kleine en grote internationale vendors die aan DISTREE deelnamen, heb ik heel wat technologisch vernieuwende producten gezien. Ik vond het zeer handig zelf te kunnen bepalen welke personen ik wilde ontmoeten, waardoor de ontmoetingen zeer constructief waren."
Manoj Thacker, Managing Director van SKY Electronics, een distributeur uit het Midden-Oosten die jaarlijks deelneemt aan DISTREE, vindt het evenement "praktisch" en het helpt hem bij de planning van de productstrategie voor zijn bedrijf. "Dit jaar breidt SKY de distributieactiviteiten uit in de ‘corporate reseller markets’," legt Manoj Thacker uit. "Daarom moeten we ons productaanbod vergroten om het aan te passen aan dit segment. Dankzij DISTREE XXL hebben we meer dan twintig nieuwe vendors ontmoet. We kijken ernaar uit om met hen strategisch samen te werken en zo onze corporate klanten, het MKB en de groeiende retailsegmenten het best te kunnen bedienen."
DISTREE XXL 2008 bood vendors een speciale gelegenheid om deel te nemen aan het evenement en zo het potentieel ervan zelf te testen. Marc Eylmann, International Sales Manager van RaidSonic, was zeer tevreden met het resultaat van het evenement en heeft nu plannen om ‘Full Participant’ te worden, waardoor hij volgend jaar toegang krijgt tot alle faciliteiten van het evenement. "Dit evenement was een zeer positieve ervaring," stelt Eylmann. "Ik heb verschillende ontmoetingen gehad en verwacht diverse contracten te tekenen als resultaat van deze gesprekken. Ik hoop volgend jaar deel te nemen als ‘Full Participant’ omdat dit een zeer nuttig evenement is, zeker nu we gaan uitbreiden in nieuwe markten in de EMEA-regio."
Eén van de speciale initiatieven tijdens het evenement, was de ‘D2D’-mogelijkheid (‘Distributor to Distributor’), een gelegenheid voor regionale distributeurs om andere distributeurs te ontmoeten.
Elena Samoylova, Marketing Director van Formoza, één van de distributeurs uit Rusland, was uitermate enthousiast over dit speciale D2D-programma. "Het nieuwe D2D-programma was voor ons heel belangrijk omdat we contacten konden leggen met potentiële distributiepartners in andere regio’s binnen ons distributiegebied," zegt Elena Samoylova. "Tijdens DISTREE XXL konden we naast het ontmoeten van deze potentiële partners ook met bestaande en nieuwe vendors spreken. Dankzij het speciale ontmoetingssysteem van de organisatie en de online agenda was DISTREE, voor ons als drukbezette distributeur, een zeer productief evenement."
Het evenement reikte ook de jaarlijkse awards uit voor ‘Best Product Innovation’ en ‘Best Product Design’. De distributeurs stemden op de ’60 Seconds To Convince’ presentaties die werden gehouden door geselecteerde verkopers en kozen Promate als winnaar van de ‘Best Product Innovation Award’ met de ProStation 2 en Wilk als winnaar van de ‘Best Product Design Award’ met de Gooddrive Fresh.
DISTREE XXL 2008 werd gesponsord door AMD als Platinum Sponsor, GeIL, Port en Samsung als Gold Sponsors en Ingo, IN WIN, Toshiba en Trust als Silver Sponsors.
Het evenement ging niet uitsluitend om zakendoen: met een spectaculair XXL-feest, dat werd aangeboden door Samsung, vierden de deelnemers de afsluiting van het evenement.
Voor meer informatie over DISTREE XXL 2008 kunt u de website www.distree.com/xxl bezoeken.