Zebra Technologies, internationaal leverancier van on-demand print- en automatische identificatieoplossingen, verwacht dat het groeiend aantal kiosken en uitgiftepunten voor tickets de vraag naar specialistische printoplossingen sterk zal bevorderen de komende jaren.
Kiosken zijn meestal uitgerust met een ingebouwde printer voor het printen van een ticket of informatie. Het meest bekende voorbeeld van ticket printing zijn de automaten van parkeergarages, maar ook de onbemande uitgiftepunten worden steeds breder toegepast.
De populariteit van kiosken neemt toe, omdat het een snelle, efficiënte en goedkope manier is om klanten te helpen. Zebra ziet twee toepassingsgebieden waarbij het gebruik van kiosken het sterkste toeneemt, namelijk voor het printen van een aankoopbewijs of het informeren van de klant.
Naast parkeerbewijzen of kaartjes voor het openbaar vervoer worden kiosken ook veel ingezet voor het verkopen van bijvoorbeeld postzegels, telefoonkaarten en toegangskaarten voor beurzen of evenementen. Daarnaast wordt op steeds meer plekken gebruik gemaakt van digitale informatiezuilen. Door de klant de mogelijkheid te bieden om de informatie uit te printen kan de toepassing bijdragen aan het verhogen van de omzet.
Doe-het-zelf winkels kunnen kiosken met printfunctie bijvoorbeeld inzetten om de klant volledig te assisteren. Dit kan door hen de mogelijkheid te bieden om de maten van een kamer en specifieke wensen in te vullen in het systeem en vervolgens een lijst uit te printen met daarop alle benodigde producten, zoals het aantal liters verf voor de wanden, en hun locatie in de winkel. Op deze wijze wordt de klant goed geholpen en neemt de kans dat hij de producten aanschaft toe.
Zebra beschikt sinds de recente overname van Swecoin over een breed scala aan printerproducten specifiek voor de ticketingmarkt. Deze printers zijn speciaal ontwikkeld voor inbouw in kiosken en behoeve weinig onderhoud.
"De vraag naar deze producten neemt sterk toe", aldus Mikel van Urk regional sales manager Benelux bij Zebra Technologies. "Deze uitbreiding van ons productportfolio biedt ons nieuwe kansen. We hebben met onze mobiele printoplossingen al veel ervaring in de ticketingmarkt en met deze producten kunnen we nog beter op de wens van de klant ingaan."